Jan Brueghel de Oude (1568 - 1625) Drukke straat in het dorp Schelle, België. ca. 1614
Schelle ligt onder Antwerpen aan de Schelde. Jan Brueghel de Oude schilderde een druk tafereel in een belangrijkse doorgaande weg in Schelle. Op de voorgrond staat een huifkar, waarvan de passagiers zijn uitgestapt. Enkele voorname en modieus geklede dames en een heer, spreken met de ruiter te paard.Een bedelaar tilt zijn hoed op, terwijl hij door een hond in zijn broek wordt gebeten. Rechts zitten twee rijke dames op een balk, waarbij de voorste dame haar kind de borst geeft. De voerman heeft de paarden gevoerd. Rechts zit een groep boeren en boerinnen op banken voor een verlopen herberg. Het uithangbord hangt er maar een beetje bij. Links danst een groep jonge mensen. De muziek wordt gemaakt door een vioolspeler. In de verte staan huifkarren voor andere herbergen en huizen, die als winkels worden gebruikt. Het is een drukke winkelstraat met duidelijk zichtbaar de Sint Petrus- en Pauluskerk van Schelle. De onderbouw dateert uit de 13de eeuw. Op deze onderbouw staat een gotisch achthoekig belfort met een slanke spits. Zowel onderbouw als spits hellen sedert de 17de eeuw over naar het oosten. De toren van nu is nog steeds goed herkenbaar. Het schip van de kerk is veel lager geworden en ingekort en kreeg zijn huidige vorm in 1844.
 
Jan Brueghel was de zoon van Pieter Brueghel de Oude en vader van Jan Brueghel de Jonge. Ook was hij de broer van Pieter Brueghel de Jonge, de oom van Jan van Kessel en de schoonvader van David Teniers de Jonge. Zijn vader stierf een jaar na zijn geboorte. Hij kreeg zijn opleiding van zijn grootmoeder, die miniatuurschilderes was, en van Pieter Goetkindt. In 1589 trok hij naar Italië, waar hij in Napels, Rome en Milaan werkzaam was. In Rome raakte hij bevriend met Paul Bril. De twee schilders werkten samen en oefenden een sterke wederzijdse invloed op elkaar uit. Een andere samenwerking was die met Johann Rottenhammer, die hem bekend maakte met de kunst in Venetië.
Terug in Antwerpen keerde hij terug naar het type panoramische vergezichten omzoomd door coulisseachtige bergen zoals dat in Vlaanderen traditie was (vergelijk de werken van Joos de Momper). Ook het traditionele driekleurenschema (bruine voorgrond, groen middenplan, blauw verschiet) en de hoge horizon zijn onverminderd aanwezig. Weer wat later, rond 1605, krijgt het dorpsgezicht met lage horizon zijn voorkeur. Ten slotte, rond 1610, schilderde hij meer open landschappen met een realistischer inslag die aan het Brabantse landschap herinneren. Ze zijn veelal gestoffeerd met reizigers in huifkarren of boeren.
 
Bronnen:
Jan Brueghel de Oude op Wikipedia
Hermitage
Gemeente Schelle
Erfgoed in België