|
|
|
Jan Brueghel de
Oude (1568 - 1625) Drukke straat in het dorp Schelle, België. ca. 1614 |
Schelle ligt onder Antwerpen aan de Schelde.
Jan Brueghel de Oude schilderde een druk tafereel in een belangrijkse doorgaande
weg in Schelle. Op de voorgrond staat een huifkar, waarvan de passagiers zijn uitgestapt.
Enkele voorname en modieus geklede dames en een heer, spreken met de ruiter te paard.Een
bedelaar tilt zijn hoed op, terwijl hij door een hond in zijn broek wordt gebeten.
Rechts zitten twee rijke dames op een balk, waarbij de voorste dame haar kind de
borst geeft. De voerman heeft de paarden gevoerd. Rechts zit een groep boeren en
boerinnen op banken voor een verlopen herberg. Het uithangbord hangt er maar een
beetje bij. Links danst een groep jonge mensen. De muziek wordt gemaakt door een
vioolspeler. In de verte staan huifkarren voor andere herbergen en huizen, die als
winkels worden gebruikt. Het is een drukke winkelstraat met duidelijk zichtbaar de
Sint Petrus- en Pauluskerk van Schelle. De onderbouw dateert uit de 13de eeuw. Op
deze onderbouw staat een gotisch achthoekig belfort met een slanke spits. Zowel onderbouw
als spits hellen sedert de 17de eeuw over naar het oosten. De toren van nu is nog
steeds goed herkenbaar. Het schip van de kerk is veel lager geworden en ingekort
en kreeg zijn huidige vorm in 1844. |
|
Jan Brueghel was de zoon van Pieter
Brueghel de Oude en vader van Jan Brueghel de Jonge. Ook was hij de broer van Pieter
Brueghel de Jonge, de oom van Jan van Kessel en de schoonvader van David Teniers
de Jonge. Zijn vader stierf een jaar na zijn geboorte. Hij kreeg zijn opleiding van
zijn grootmoeder, die miniatuurschilderes was, en van Pieter Goetkindt. In 1589 trok
hij naar Italië, waar hij in Napels, Rome en Milaan werkzaam was. In Rome raakte
hij bevriend met Paul Bril. De twee schilders werkten samen en oefenden een sterke
wederzijdse invloed op elkaar uit. Een andere samenwerking was die met Johann Rottenhammer,
die hem bekend maakte met de kunst in Venetië.
Terug in Antwerpen keerde hij terug naar het type panoramische vergezichten omzoomd
door coulisseachtige bergen zoals dat in Vlaanderen traditie was (vergelijk de werken
van Joos de Momper). Ook het traditionele driekleurenschema (bruine voorgrond, groen
middenplan, blauw verschiet) en de hoge horizon zijn onverminderd aanwezig. Weer
wat later, rond 1605, krijgt het dorpsgezicht met lage horizon zijn voorkeur. Ten
slotte, rond 1610, schilderde hij meer open landschappen met een realistischer inslag
die aan het Brabantse landschap herinneren. Ze zijn veelal gestoffeerd met reizigers
in huifkarren of boeren. |
|
Bronnen: |
Jan Brueghel de Oude op Wikipedia |
Hermitage |
Gemeente
Schelle |
Erfgoed
in België |
|
|
|