Jan Brueghel de Oude (1568 - 1625) Een Vlaamse Markt, 1600
In de achtergrond knielen gelovigen voor de processie, die naar de kerk gaat. De herberg links zit vol. Naast de grote boom voor de herberg dobbelen enkele boeren op een afgezaagde boom, die als tafel wordt gebruikt. Daar komt het Duitse woord Stammtisch vandaan. In het midden dansen twee groepen boeren in een kring op de muziek van een doedelzak en een lier. Achter de voorste groep dansers zit een speelgoedverkoper, die zojuist een stokpaardje voor een jongetje heeft verkocht.
Aan de feestelijkheden doen ook twee groepen voorname mensen deel. De groep in het midden heeft hoffelijke manieren, die verschillen van de minnekozende boer en boerin in de huifkar. De groep op de voorgrond bestaat uit verschillende generaties van een familie met hun kindermeisje. Een nar wordt door de kinderen weggejaagd. Linksstaan twee bedelaars en kinderen knikkeren op de voorgrond. Rechts rijdt een ouder echtpaar op hun paard naar huis met een gevulde mand.
 
Jan Brueghel was de zoon van Pieter Brueghel de Oude en vader van Jan Brueghel de Jonge. Ook was hij de broer van Pieter Brueghel de Jonge, de oom van Jan van Kessel en de schoonvader van David Teniers de Jonge. Zijn vader stierf een jaar na zijn geboorte. Hij kreeg zijn opleiding van zijn grootmoeder, die miniatuurschilderes was, en van Pieter Goetkindt. In 1589 trok hij naar Italië, waar hij in Napels, Rome en Milaan werkzaam was. In Rome raakte hij bevriend met Paul Bril. De twee schilders werkten samen en oefenden een sterke wederzijdse invloed op elkaar uit. Een andere samenwerking was die met Johann Rottenhammer, die hem bekend maakte met de kunst in Venetië.
Terug in Antwerpen keerde hij terug naar het type panoramische vergezichten omzoomd door coulisseachtige bergen zoals dat in Vlaanderen traditie was (vergelijk de werken van Joos de Momper). Ook het traditionele driekleurenschema (bruine voorgrond, groen middenplan, blauw verschiet) en de hoge horizon zijn onverminderd aanwezig. Weer wat later, rond 1605, krijgt het dorpsgezicht met lage horizon zijn voorkeur. Ten slotte, rond 1610, schilderde hij meer open landschappen met een realistischer inslag die aan het Brabantse landschap herinneren. Ze zijn veelal gestoffeerd met reizigers in huifkarren of boeren.
 
Bronnen:
Jan Brueghel de Oude op Wikipedia
A festival with dancing peasants and other figures on a country road