Pieter Pietersz de Molijn (1595-1661) Landschap met boeren onderweg, 1647
Terwijl een moeder met haar kind zit te rusten langs de weg, trekt een groepje boeren langs met twee huifkarren. Het landschap baadt in warm zonlicht en straalt grote rust uit.
Het ging Pieter de Molijn er niet om een bepaald landschap te schilderen, maar om een sfeer op te roepen: de zon schijnt, de lucht is bewolkt, maar niet dreigend, kortom het is een vredige dag.
De kunstenaar heeft enkele beproefde 'trucs' toegepast. Zo baadt het pad in zonlicht, terwijl de voorgrond en de achtergrond in de schaduw vallen, waardoor er diepte ontstaat. Bovendien paste hij een compositie toe van diagonalen: de twee paden die elkaar kruisen op het schilderij voeren het oog mee de diepte in. Vaag zijn op de achterkant van de huifkarren de contouren van afbeeldingen te zien. De boerin heeft een grote mand met voorwerpen erin, zoals kruiken. Er moet voldoende tegenwicht in de man hebben gezeten en het moet een hele kunst zijn geweest de grote mand in evenwicht te houden.
 
Pieter de Molijn (gedoopt Londen, 6 april 1595Ç begraven Haarlem, 23 maart 1661) was een Nederlands schilder, graveur en tekenaar behorend tot de Hollandse School.
Hij werd gedoopt in de Nederduits-gereformeerde kerk Austin Friars in Londen. Vanaf 1616 was hij lid van het Haarlemse Sint-Lucasgilde. Hij trouwde met Geertuyt Huygen de Bie. Ergens tussen 1616 en 1627 moet hij in Delft gewoond hebben, want toen hij na de dood van zijn eerste vrouw hertrouwde met de uit Amsterdam afkomstige Geertruyt de Roovere, zegt hij afkomstig te zijn uit Delft. De Molijn was mogelijk een leerling van Esaias van de Velde. Zelf was hij leraar van Gerard ter Borch I, Gerard ter Borch II, Jan Coelenbier, Allart van Everdingen, Christian de Hulst, Anthony Molijn, Jan Nose en Jan Wils. De Molijn was een voor zijn tijd veelzijdig schilder. Hij maakte genrestukken, landschappen, marinestukken, portretten en architectuurstukken.
 
Bronnen:
Pieter de molijn op Wikipedia
Het Geheugen van Nederland