Frans de Momper (1603-1660)
17e-eeuwse soldaten spelen een kegelspel vóór (vermoedelijk) het toenmalige kasteeltje Den Emer in de Haagse Beemden. Goed herkenbaar zijn de Grote en de Markendaalse Kerk (aan de Haven). De Mark is wat minder duidelijk in het schilderij aanwezig. Kegelen moet een belangrijk tijdverdrijf zijn geweest, dat blijkens de schilderijen het hele jaar door werd gespeeld. Rechts rijdt een huifkar met twee paarden aangespannen het beeld uit. In het algemeen staan voor de in de noordelijke Nederlanden geschilderde huifkarren één of twee paarden. Voor de in de zuidelijke Nederlanden geschilderde huitkarren staan meestal drie paarden, die nodig waren in het heuvelachtige landschap.
Wat het schilderij extra intrigerend maakt, is de afbeelding van een onbekend 'versterkt huis', dat blijkens de oriëntatie in de Haagse Beemden stond. Dit leidt tot de voorzichtige aanname dat Frans de Momper II hier Den Emer heeft vastgelegd. Dit burgerkasteeltje stond van de Middeleeuwen tot de sloop in 1840 aan de huidige Mijkenbroek (langs de N. Rondweg tussen Mark en Emerput) in Breda. Van het Huis den Emer zijn tot heden slechts twee 19e-eeuwse tekeningen bekend. (Klik voor een groter formaat op de afbeelding)
 
Dit schilderij van Adam Willaerts (1577-1664) is waarschijnlijk gemaakt tussen 1635 en 1640. Enkele jongelieden kegelen boven op het duin bij mogelijk Scheveningen. In het midden staan 9 kegels. De kegelaar heeft zijn zwaard en hoed op de grond gelegd en staat klaar om ze alle 9 om te gooien. Tussen de twee mannen an de linkerkant is een pink op het strand te zien. In de verte zeilt een groot schip.
Mogelijk is Frans de Momper geïnspireerd door de kegelspelers van Adam Willaerts.
Adam Willaerts legde zich toe op het schilderen van stads-, zee- en strandgezichten. Zijn composities in Vlaamse stijl zijn verhalend en fantasievol en volgen doorgaans de traditionele schilderij-indeling. Een evenwichtige verhouding tussen voorgrond, middenplan en achtergrond typeert zijn werk, evenals een traditioneel kleurenpalet en een schematische weergave van golven. Hij bleef die stijl trouw, ook toen het zeegezicht in Holland sterk evolueerde in de richting van een meer naturalistische uitbeelding van de zee en de schepen die erop voeren.
 
Frans de Momper was een schilder en tekenaar en een neef van Joos de Momper de Jonge. In 1629 werd hij meester in het Sint Lucasgilde in Antwerpen. Hij vertrok naar de noordelijke Nederlanden en werkte aanvankelijk in Den Haag. In 1647 was hij in Haarlem en in het daaropvolgende jaar in Amsterdam, waar hij trouwde. In 1650 keerde hij terug naar Antwerpen, waar hij veel monochrome landschappen schilderde in de stijl van Jan van Goyen. Frans de Momper schilderde vooral panoramische landschappen, gestoffeerd met gebouwen en personen. Hij schilderde graag winterlandschappen. De stijlkenmerken in deze schilderijen bouwen voort op het succes van Paul Bril en Jan Brueghel de Oude.
 
Bronnen:
Frans de Momper (1603-1660) op Answer
IJsvermaak Frans de Momper (1603-1660)
Een zeventiende eeuws gezicht op Breda