Terug naar Startpagina
Strandschilders 1600 - 1700
Anoniem
Hendrick van Anthonissen
Hendrick Avercamp
Floris Balthasars
Cornelis Beelt
Jan Beerstraten
Sybrand van Beest
Balthasar van Berckenrode
Jan de Bisschop
Pieter Bout
Jan van Call
Adriaen Coenen
Adriaen Collaert
Albert Cuyp
Benjamin Gerritsz Cuyp
Willem van Diest
Hendrick Dubbels
Cornelis Elandts
Jacob Esselens
Nicolaes van Geelkercken
Jacques de Gheyn II
Hendrick Goltzius
Jan van Goyen
Joris van der Haagen
Thomas Heeremans
Maerten Fransz. van der Hulst
Ludolf de Jongh
Adriaen van de Kabel
Jan van Kessel
Willem Kool
Paulus Lesire
Johannes Lingelbach
Johannes van Londerseel
Hendrick de Meijer
Klaes Molenaer
Adriaen van Nieulandt
Marcus en Wilem Ormea
Isaac van Ostade
Pièrre Philippe
Edgar Lievensz. van der Poel
Jan Porcellis
Hendrick Cornelisz. Pot
Salomon Rombouts
Salomon Ruysdael
Paulus Schut
Johan van Swieten
Adriaen van de Velde
Esaias van de Velde
Willem van de Velde (de Oude)
Willem van de Velde (de Jonge)
Adriaen van der Venne
Cornelis Verbeeck
Claes Visscher
Simon de Vlieger
Hendrick Cornelisz. Vroom
Cornelis van Wieringen
Adam Willaerts
Isaac Willaerts
Heerman Witmont
Philips Wouwerman
400 jaar Strandschilders
op Scheveningen
1600-1700
1700-1800
1800-1900 A t/m L
1800-1900 M t/m Z
1900-2000 A t/m L
1900-2000 M t/m Z
2000-heden
Muurschilderingen
Scheveningen op keramiek 1
Scheveningen op keramiek 2
Panorama's
Algemeen
Scheveningen toen en nu
Huifkarren op Scheveningen
Zeeslagen bij Scheveningen
Het kanon van Scheveningen
Boeken over Scheveningen
Links
Over de Website
Contact
 
   

Thomas Heeremans (1641 - tussen 1695 en 1702)
Thomas Heeremans was gespecialiseerd in zomer- en winterlandschappen met hel veel mensen in beeld, die iets doen, waaronder strandscènes met duinen. Heermans is geboren en gestorven in Haarlem. Hij was sterk beïnvloed door een andere Haarlemse schilder: Claes Molenaer. Noord-west Europa had vanaf ongeveer 1550 tot het midden van de 19e eeuw te maken met een kleine ijstijd. Twee derde van de winters in Holland tussen 1600 en 1700 waren heel erg koud, met lange periodes van vorst en sneeuw. Omdat hij zijn schilderijen signeerde met THMANS, dachten kunsthandelaren dat zijn naam Frederik Hendrik Mans was. Hij werd in Haarlem in 1664 lid van het Lucasgilde.
Dit schilderij uit 1678 staat bekend als het strand van Scheveningen met veel mensen op het strand. Zo te zien komt een wagen met twee paarden ervoor via het Schuitengat het strand op rijden. Opvallend is dat in de verte geen vuurbaak te zien is. Het is waarschijnlijk een zeer geromantiseerde afbeelding met veel gras op het duin. (Coll. Sothebys.com). (Klik voor een groter formaat op de afbeelding)
De titel van dit schilderij is: Paysage en Zélande, maar het is een strandgezicht van Scheveningen. (Coll. Artnet.com). (Klik voor een groter formaat op de afbeelding)
Ook op dit schilderij uit 1678 valt het gras op de duinen op. Er zijn nog meer mensen te zien, dan op het vorige schilderij. Veel pinken zijn terugekomen met verse vis en op verschillende plekken wordt deze verhandeld. Het standpunt van de schilder is iets dichterbij de kerk, dan in het vorige. (Coll. Douwesfineart.com). (Klik voor een groter formaat op de afbeelding)
In dit schilderij uit 1688, heeft Heeremans weer een standpunt ingenomen vanf de noordkant van Scheveningen, maar weer dichterbij de kerk.Twee ruiters te paard komen door het Schuitengat het strand op. Waarschijnlijk wordt de vis op verschillende plekken verhandeld en/of schoongemaakt. Het schilderij staat bekend als: A view of the beach at Egmond aan Zee with fisherman selling their catch, maar de kerk is de 'Oude Kerk' van Scheveningen. (Coll. Christies.com). (Klik voor een groter formaat op de afbeelding)
Ook op dit schilderij uit 1686 is de kerk van Scheveningen goed te herkennen met op het middenstuk het karakteristieke Angelustorentje. Het is druk op het strand. (Coll. Lempertz.com). (Klik voor een groter formaat op de afbeelding)
Dit schilderij van Thomas Heeremans staat bekend als: Vue de la plage de Katwick animées de pêcheurs, Tmans 1677 / Katwick. (Coll. Artcurial.com). (Klik voor een groter formaat op de afbeelding)
Maar de kerk van Katwijk had in de 17e eeuw een andere vorm, dan de kerk, die Heeremans heeft afgebeeld.
Op een tekening van A. de Lorme uit 1676 van een gezicht op Katwijk is achter de toren het dubbele schip van de kerk te zien, dat nu nog steeds bestaat. Op een detail van een schilderij van Cornelis Beelt uit 1684 is ook geen dakruiter te zien.
Dit schilderij van Thomas Heeremans staat bekend als: Vue de la plage de Katwick animées de pêcheurs, Tmans 1677 / Katwick. (Coll. Artcurial.com). (Klik voor een groter formaat op de afbeelding)
Het strand bij Scheveningen met het Schuitegat. (Coll. Lempertz.com). (Klik voor een groter formaat op de afbeelding)
 
Bronnen:
Thomas Heeremans op Wikipedia
Het strand van Scheveningen met vissers die hun vangst verkopen, 1678
Paysage en Zélande
Het strand van Scheveningen met veel figuren en vissersboten, 1678.
A view of the beach at Egmond aan Zee, 1688
From Scheveningen Signed FHMans Scheveningen, 1686
Vues de la plage de Katwick animées de pêcheurs, Tmans 1677
Vues de la plage de Katwick animées de pêcheurs, Tmans 1677
Het strand bij Scheveningen met het Schuitegat