Terug naar Startpagina
Strandschilders 1600 - 1700
Anoniem
Hendrick van Anthonissen
Hendrick Avercamp
Floris Balthasars
Cornelis Beelt
Jan Beerstraten
Sybrand van Beest
Balthasar van Berckenrode
Jan de Bisschop
Pieter Bout
Jan van Call
Adriaen Coenen
Adriaen Collaert
Albert Cuyp
Benjamin Gerritsz Cuyp
Willem van Diest
Hendrick Dubbels
Cornelis Elandts
Jacob Esselens
Nicolaes van Geelkercken
Jacques de Gheyn II
Hendrick Goltzius
Jan van Goyen
Joris van der Haagen
Thomas Heeremans
Maerten Fransz. van der Hulst
Ludolf de Jongh
Adriaen van de Kabel
Jan van Kessel
Willem Kool
Paulus Lesire
Johannes Lingelbach
Johannes van Londerseel
Hendrick de Meijer
Klaes Molenaer
Adriaen van Nieulandt
Marcus en Wilem Ormea
Isaac van Ostade
Pièrre Philippe
Edgar Lievensz. van der Poel
Jan Porcellis
Hendrick Cornelisz. Pot
Salomon Rombouts
Salomon Ruysdael
Paulus Schut
Johan van Swieten
Adriaen van de Velde
Esaias van de Velde
Willem van de Velde (de Oude)
Willem van de Velde (de Jonge)
Adriaen van der Venne
Cornelis Verbeeck
Claes Visscher
Simon de Vlieger
Hendrick Cornelisz. Vroom
Cornelis van Wieringen
Adam Willaerts
Isaac Willaerts
Heerman Witmont
Philips Wouwerman
400 jaar Strandschilders
op Scheveningen
1600-1700
1700-1800
1800-1900 A t/m L
1800-1900 M t/m Z
1900-2000 A t/m L
1900-2000 M t/m Z
2000-heden
Muurschilderingen
Scheveningen op keramiek 1
Scheveningen op keramiek 2
Panorama's
Algemeen
Scheveningen toen en nu
Huifkarren op Scheveningen
Zeeslagen bij Scheveningen
Het kanon van Scheveningen
Boeken over Scheveningen
Links
Over de Website
Contact
 
   

Paulus Lesire (1611-1654)
Paulus Lesire is in 1611 geboren in Dordrecht. Hij was de zoon van een glasschilder, die uit Den Haag kwam. Hij studeerde schilderkunst in Dordrecht en vrij zeker een leerling geweest van Jacob Gerritz Cuyp. De werken van Lesire zijn de compostie en het licht beïnvloed door Rembrandt, die in Leiden woonde waar Lesire zich aan het eind van zijn leven vestigde. (Bron: Wikipedia.org)
Het vertrek van Koningin Henrietta Maria van Scheveningen naar Engeland op 26 februari 1643. (Coll. Stockholms Auktionsverk, Stockholm). (Klik voor een groter formaat op de afbeelding)
 
Paulus Lesire (1611-1654) schilderde het vertrek van Henrietta Maria. Op dit schilderij staan veel burgers, edellieden, soldaten en de Haagse schutters. Waarschijnlijk zijn de Haagse schutters in een 'dagelijks' tenue gekleed en geeft het schilderij een beeld van het tweede vertrek op 26 februari 1643.
Bij de overtocht werd zij weer beschermd door een Nederlands squadron onder bevel van admiraal Maarten Harpertszoon Tromp. Hij forceerde de terugtrekking van een squadron van het Engelse Parlement dat dreigde het konvooi van de koningin aan te vallen voordat ze in Bridlington in Yorkshire aan land ging.
In weerwil van het onderwerp en de titel van het schilderij, kreeg Henrietta Maria een ondergeschikte rol in de compositie. Het schilderij is meer een groepsportret van de officieren van de Haagse Schutterij. De centrale figuur is Kapitein van Couwenhoven en de andere figuren rechts, die allemaal oranje sjerpen dragen, zijn kapitein Swart, van der Faes en Guyl. Het onderwerp is bijna op dezelfde manier behandeld als op een schilderij door Sybrand van Beest, dat in het bezit is van het Haags Historisch Museum.
Links in de verte is duidelijk de toren van de 'Oude Kerk' van Scheveningen en de vuurbaak te zien.
Op de voorgrond ligt een steen met de volgende tekst:
den Haegh het Hollants hoff weet opeen hooffs te leven De vriendschap die sy kryght die weet sy weer te geven. En schoon sij self wel eer haer koninhgschap verjoiegh Omdat het was te te....en sich te gaanck vroiegh S.........te min een Koninghin te vlyen........een goet gevoel en beter uyt te leyen 't was Koevenhoven die de Schuters voren gingh dit heught men en verget hoe ver men haer verfingh
 
Bronnen:
Paulus Lesire (1611-1654) op Wikipedia
Vertrek van Koningin Henrietta Maria