Terug naar Startpagina
Strandschilders 1600 - 1700
Anoniem
Hendrick van Anthonissen
Hendrick Avercamp
Floris Balthasars
Cornelis Beelt
Jan Beerstraten
Sybrand van Beest
Balthasar van Berckenrode
Jan de Bisschop
Pieter Bout
Jan van Call
Adriaen Coenen
Adriaen Collaert
Albert Cuyp
Benjamin Gerritsz Cuyp
Willem van Diest
Hendrick Dubbels
Cornelis Elandts
Jacob Esselens
Nicolaes van Geelkercken
Jacques de Gheyn II
Hendrick Goltzius
Jan van Goyen
Joris van der Haagen
Thomas Heeremans
Maerten Fransz. van der Hulst
Ludolf de Jongh
Adriaen van de Kabel
Jan van Kessel
Willem Kool
Paulus Lesire
Johannes Lingelbach
Johannes van Londerseel
Hendrick de Meijer
Klaes Molenaer
Adriaen van Nieulandt
Marcus en Wilem Ormea
Isaac van Ostade
Pièrre Philippe
Edgar Lievensz. van der Poel
Jan Porcellis
Hendrick Cornelisz. Pot
Salomon Rombouts
Salomon Ruysdael
Paulus Schut
Johan van Swieten
Adriaen van de Velde
Esaias van de Velde
Willem van de Velde (de Oude)
Willem van de Velde (de Jonge)
Adriaen van der Venne
Cornelis Verbeeck
Claes Visscher
Simon de Vlieger
Hendrick Cornelisz. Vroom
Cornelis van Wieringen
Adam Willaerts
Isaac Willaerts
Heerman Witmont
Philips Wouwerman
400 jaar Strandschilders
op Scheveningen
1600-1700
1700-1800
1800-1900 A t/m L
1800-1900 M t/m Z
1900-2000 A t/m L
1900-2000 M t/m Z
2000-heden
Muurschilderingen
Scheveningen op keramiek 1
Scheveningen op keramiek 2
Panorama's
Algemeen
Scheveningen toen en nu
Huifkarren op Scheveningen
Zeeslagen bij Scheveningen
Het kanon van Scheveningen
Boeken over Scheveningen
Links
Over de Website
Contact
 
   

Marcus Ormea (1578-1636) en Willem Ormea (1611-1673)
Marcus Ormea werd in 1578 geboren in Utrecht. Hij wordt voor het eerst vermeld in Utrecht in 1611 als lid van het Sint-Lucasgilde. Marcus Ormea schonk in 1628 een 'Gezicht van strand en Zee, hebbende van vooren allerhande Zee- en Riviervisch' aan het Sint-Jobsgasthuis in Utrecht. De schilder overleed tijdens pestepidemie in 1636.
Willem Ormea was de zoon van Marcus Ormea en Johanna van Gladbeck; waarschijnlijk was hij een leerling van zijn vader. Hij werkte te Utrecht en was schilder van vooral vissen. Adam en later Isaac Willaerts schilderde meestal de zeeën op de achtergrond van zijn visstillevens. (Bron:Inghist.nl)
Strandscene met visserij werkzaamheden en een ijskelder. Op de voorgrond een stilleven van vissen. Links in het duin zijn de poorten naar de ijskelder geschilderd. Het schilderij is gedateerd: 1656.
Het visstilleven werd geschilderd door Willem Ormea (geb. voor 1611-1673) Isaac Williaerts was lid van een Nederlandse schilders familie. Hij was de zoon van Adam Willaerts en de broer van Abraham Willaerts, die allebei zeeschilders waren. In 1653 werd Isaac Willaerts meesterschilder en in 1666 voorzitter van het Utrechtse Lucas Gilde. Hij werd sterk beinvloed door de kustschilderijen van zijn vader. De visstillevens van Willem Ormea werden in het begin voorzien van een zee-achtergrond door de vader Adam Willaerts en later door Isaac Willaerts. (Coll. Mutualart.com). (Klik voor een groter formaat op de afbeelding)
Marcus Ormea schilderde de Wonderbaarlijke visvangst tussen 1625-1630 samen met Cornelis Claesz. van Wieringen (1577-1633), die de achtergrond maakte. Het is een compositie, die verwijst naar het bijbelverhaal. In het midden schilderde van Wieringen Jezus Christus, die de vissers zegent. Op de groter afbeelding zijn de details beter zichtbaar. Van Wieringen heeft zich waarschijnlijk laten inspireren door andere kunstenaars, die het Scheveningse strand schilderde. De kerk op de achtergrond heeft een Angelustorentje, dat een specifiek kenmerk was van de 'Oude Kerk' van Scheveningen. Het schilderij laat zien welke vissoorten in de Gouden Eeuw ook door de Scheveningse vissers aan land werden gebracht en zoetwatervissen, die in de rivieren werden gevangen. We mogen aannemen, dat dit het schilderij is dat Marcus Ormea in 1628 schonk aan het Sint-Jacobsgasthuis in Utrecht. (Bron: Hollandse stranden in de Gouden Eeuw, Katwijks Museum, 2004). (Klik voor een groter formaat op de afbeelding)
Adam Willaerts (1577-1664) schilderde dit zeegezicht en Willem Ormea (1611-1673) de vissen op de voorgrond. De schildersfamilies Ormea en Willaerts hebben jarenlang samengewerkt. Adam Willaerts begon bij Marcus Ormea en later werkte hij voor Willem Ormea, die ook samenwerkte met de zoon Isaac Willaerts (1620 - 1693). Blijkbaar was er in de 17e eeuw veel belangstelling voor deze stillevens met de zee op de achtergrond.
Op de meeste schilderijen van de Ormea's liggen grote kabeljauwen. (Bron: Onbekend)
Het schilderij is niet gedateerd. Voor de variatie heeft Adam Willaerts een stormachtige zee met schepen en donkere lucht geschilderd. De vissen zijn in deze compositie naar rechts verschoven om de kijker een goed beeld te geven van de schepen in nood. Een man heft zijn armen omhoog in de richting van de pink die door de branding probeert te komen. Een andere man rent naar de pink, die al veilig op het strand is gekomen. (Coll. Beaussant-lefevre.com)
Het is niet bekend of de schutting, de wolken en de zee door een Adam of Isaak Willaerts zijn geschilderd. De primitieve pinken doen vermoeden, dat Willem Ormea alles zelf heeft geschilderd. (Coll. Veneto-arte.it)
Ook dit stilleven aan het strand met duinen is waarschijnlijk door Willem Oremea helemaal zelf geschilderd. De eenvoudig geschilderde duinen en de pink wijzen op een eigen werk. Opvallend in het schilderij de bijna goudkleurige steur en zoals op al zijn visstillevens trekt de grote kabeljauw de aandacht van de kijker. (Bron: Onbekend)
Afbeelding van een Atlantische Steur
 
Bronnen:
Marcus Ormea
Willem Ormea
Strandscene met visserij werkzaamheden en een opslagruimte
De Wonderbaarlijke visvangst
Zeegezicht met vissen op de voorgrond
Storm en vissen op de voorgrond
Vissen bij een schutting
Stilleven op het strand: Bron onbekend
Ocietre Steur