Terug naar Startpagina
Strandschilders 1600 - 1700
Anoniem
Hendrick van Anthonissen
Hendrick Avercamp
Floris Balthasars
Cornelis Beelt
Jan Beerstraten
Sybrand van Beest
Balthasar van Berckenrode
Jan de Bisschop
Pieter Bout
Jan van Call
Adriaen Coenen
Adriaen Collaert
Albert Cuyp
Benjamin Gerritsz Cuyp
Willem van Diest
Hendrick Dubbels
Cornelis Elandts
Jacob Esselens
Nicolaes van Geelkercken
Jacques de Gheyn II
Hendrick Goltzius
Jan van Goyen
Joris van der Haagen
Thomas Heeremans
Maerten Fransz. van der Hulst
Ludolf de Jongh
Adriaen van de Kabel
Jan van Kessel
Willem Kool
Paulus Lesire
Johannes Lingelbach
Johannes van Londerseel
Hendrick de Meijer
Klaes Molenaer
Adriaen van Nieulandt
Marcus en Wilem Ormea
Isaac van Ostade
Pièrre Philippe
Edgar Lievensz. van der Poel
Jan Porcellis
Hendrick Cornelisz. Pot
Salomon Rombouts
Salomon Ruysdael
Paulus Schut
Johan van Swieten
Adriaen van de Velde
Esaias van de Velde
Willem van de Velde (de Oude)
Willem van de Velde (de Jonge)
Adriaen van der Venne
Cornelis Verbeeck
Claes Visscher
Simon de Vlieger
Hendrick Cornelisz. Vroom
Cornelis van Wieringen
Adam Willaerts
Isaac Willaerts
Heerman Witmont
Philips Wouwerman
400 jaar Strandschilders
op Scheveningen
1600-1700
1700-1800
1800-1900 A t/m L
1800-1900 M t/m Z
1900-2000 A t/m L
1900-2000 M t/m Z
2000-heden
Muurschilderingen
Scheveningen op keramiek 1
Scheveningen op keramiek 2
Panorama's
Algemeen
Scheveningen toen en nu
Huifkarren op Scheveningen
Zeeslagen bij Scheveningen
Het kanon van Scheveningen
Boeken over Scheveningen
Links
Over de Website
Contact
 
   

Pièrre of Pieter Philippe (Metz circa 1635 - Den Haag 1702)
Over Pièrre Philippe heb ik geen informatie kunnen vinden. Waarschijnlijk op verzoek van de Nederlandse regering, maakte hij in mei/juni 1660 enkele gravures van het vertrek van koning Charles II terug naar Engeland, via Den Haag en Scheveningen.
In de ochtend van 2 juni 1660 rijdt Charles II op een paard over de Plaats richting Lange Vijverberg. Rechts de Hofvijver, waar met oorverdovende kanonschoten af scheid wordt genomen van de koning. Het gezelschap maakt zich gereed voor de tocht naar Scheveningen. (Coll. Rijksmuseum, Amsterdam)
Op 30 mei 1660 werd in het Mauritshuis door de Staten Generaal een feestmaal aangeboden aan koning Charles II van Engeland. Hij zit rechts tussen twee dames onder het baldakijn zit. De 10-jarige Stadhouder Prins Willem III van Oranje kijkt evenals de koning om in de richting van de tekenaar. Het lijkt wel of de tekenaar "cheese" heeft geroepen. (Coll. Rijksmuseum, Amsterdam)
Op de middengrond rechts de duinen, waarvan niets te zien is door de menigte toeschouwers; in het midden het strand met vlak voor de duinen een rij kanonnen, meer naar links, vlak bij de zee, een groot gezelschap met de koning; links de zee met bij het strand een binnenschip, versierd met wimpels en kransen, een jacht en nog enkele schepen. Op de achtergrond links de Engelse vloot. Op de voorgrond rechts een groot aantal ruiters, links eveneens ruiters, toeschouwers en wat meer naar achter rijtuigen en karren. Boven de voorstelling in een lint: Quo Fas Et Fata Nos Vocant. Daaronder links het Engelse wapen, geflankeerd door de Overwinning en de Faam, links daarvan drie lauwerkransen elk gedragen door een engel; rechts drie kronen, elk gedragen door twee engelen en drie scepters elk gedragen door een engel. (Coll. Rijksmuseum, Amsterdam)
Detail van gravure met daarop een grote man. Van de Venne tekende op zijn ontwerp en de gravure een reus waar enkele mannen veel plezier over hebben. (Coll. Rijksmuseum, Amsterdam)
 
Bronnen:
Aankomst van de Engelse koning Karel II
Feestmaal voor koning Karel II van Engeland in het Mauritshuis
Vertrek van koning Charles II van Engeland vanuit Scheveningen
Geschiedenis van Scheveningen van J.C. Vermaas: VII. Het vertrek van Karel II van het Scheveningsche strand
Haags Gemeentearchief