Terug naar Startpagina
Strandschilders 1600 - 1700
Anoniem
Hendrick van Anthonissen
Hendrick Avercamp
Floris Balthasars
Cornelis Beelt
Jan Beerstraten
Sybrand van Beest
Balthasar van Berckenrode
Jan de Bisschop
Pieter Bout
Jan van Call
Adriaen Coenen
Adriaen Collaert
Albert Cuyp
Benjamin Gerritsz Cuyp
Willem van Diest
Hendrick Dubbels
Cornelis Elandts
Jacob Esselens
Nicolaes van Geelkercken
Jacques de Gheyn II
Hendrick Goltzius
Jan van Goyen
Joris van der Haagen
Thomas Heeremans
Maerten Fransz. van der Hulst
Ludolf de Jongh
Adriaen van de Kabel
Jan van Kessel
Willem Kool
Paulus Lesire
Johannes Lingelbach
Johannes van Londerseel
Hendrick de Meijer
Klaes Molenaer
Adriaen van Nieulandt
Marcus en Wilem Ormea
Isaac van Ostade
Pièrre Philippe
Edgar Lievensz. van der Poel
Jan Porcellis
Hendrick Cornelisz. Pot
Salomon Rombouts
Salomon Ruysdael
Paulus Schut
Johan van Swieten
Adriaen van de Velde
Esaias van de Velde
Willem van de Velde (de Oude)
Willem van de Velde (de Jonge)
Adriaen van der Venne
Cornelis Verbeeck
Claes Visscher
Simon de Vlieger
Hendrick Cornelisz. Vroom
Cornelis van Wieringen
Adam Willaerts
Isaac Willaerts
Heerman Witmont
Philips Wouwerman
400 jaar Strandschilders
op Scheveningen
1600-1700
1700-1800
1800-1900 A t/m L
1800-1900 M t/m Z
1900-2000 A t/m L
1900-2000 M t/m Z
2000-heden
Muurschilderingen
Scheveningen op keramiek 1
Scheveningen op keramiek 2
Panorama's
Algemeen
Scheveningen toen en nu
Huifkarren op Scheveningen
Zeeslagen bij Scheveningen
Het kanon van Scheveningen
Boeken over Scheveningen
Links
Over de Website
Contact
 
   

Egbert Lievensz van der Poel (1621-1664)
Egbert Lievensz van der Poel is geboren in Delft en in 1654/55 verhuisde hij naar Rotterdam. Hij schilderde landschappen, stadsgezichten, en scènes van nachtelijke branden en scènes in de maneschijn. In 1654 schilderde hij een aantal schilderijen over de verwoesting van Delft.
Egbert van der Poel was bekend om zijn nachtelijke scènes. In 1663 schilderde hij vissers op het strand. Het is niet duidelijk of de pinken gereed worden gemaakt voor vertrek of dat ze worden uitgeladen na binnenkomst. Het moet vroeg in de ochtend zijn. Links lopen enkele mensen over het Schuitegat. Op de achtergrond de kerk van Scheveningen en de vuurbaak. Een zeldzame nachtelijke scène van het strand van Scheveningen in de Gouden Eeuw. (Bron: Onbekend). (Klik voor een groter formaat op de afbeelding)
Strand bij maanlicht met vissers, die vangst uitladen. Het lijkt erop, dat vissers waken bij hun pinken voor het vertrek. Het is vroeg in de ochtend. Links staat een schuilhut en heel vaag is op de achtergrond een kerk te zien. (Bron: Wikigallery.org). (Klik voor een groter formaat op de afbeelding)
Strand bij maanlicht. (Coll. Museum Briner und Kern, Rathaus Winterthur)
Een door de maan verlicht strandgezicht met vissers, die vangst uitladen. (Coll. Musée de Grenoble). (Klik voor een groter formaat op de afbeelding)
In het heldere maanlicht lichten de zilvergrijze schubben van de vissen op. Waarschijnlijk is de pink nog niet zo lang geleden aangekomen. Het moet vroeg in de ochtend zijn. Voor de schuilhut warmen de mannen zich bij een houtvuurtje. (Coll. Mutualart.com). (Klik voor een groter formaat op de afbeelding)
De pinken liggen op het strand en een visser keert met zijn netten terug. Op de achtergrond is een kerk te zien. Het kan de kerk van Scheveningen zijn, maar het is niet duidelijk. (Coll. Culture.gouv.fr). (Klik voor een groter formaat op de afbeelding)
Verschillende pinken zijn op het strand getrokken. De zeilen zijn nog niet gestreken. Op de voorgrond wordt vis verkocht en bovenop het duin kijken mensen naar de zee. Op de achtergrond de toren van de 'Oude Kerk' in Scheveningen.
Vissers verkopen hun vangst op het strand, ca. 1650. De zeekust op een grijze, druilerige dag met viskopers die onderhandelen over de prijs op de voorgrond, met daar achter Scheveningse pinken, die terugkeren van de vangst. (Coll. National Trust, Felbrigg, Norfolk, England). (Klik voor een groter formaat op de afbeelding)
Visverkoopster op het strand, 1653. De visser heeft zijn spulllen bij elkaar gezocht, terwijl zijn vrouw de vis uit de mand kiepert. Het zijn grote vissen. Rechts kronkelt nog een platvis, terwijl twee vissen de staarten omhoogslaan. (Coll. Kollerauktionen.ch). (Klik voor een groter formaat op de afbeelding)
In de verte is een kerk en een vuurbaak zichtbaar. De kerktoren heeft de vorm van de toren van de 'Oude Kerk' van Scheveningen. Op de voorgrond de visafslag. Twee mannen te paard laten hun honden uit. (Coll. Mutualart.com)
Vissers op het strand met in het midden de visafslag. Boven de duienen is de spits van een kerktoren zichtbaar, maar is het de kerk van Scheveningen? (Bron: Hollandse stranden in de Gouden Eeuw, Katwijks Museum, 2004). (Klik voor een groter formaat op de afbeelding)
In de verte is een vuurbaak te zien of is het een kerktoren. Het kan een afbeelding van de vuurbaak van Scheveningen zijn. De pinken zijn binnengelopen en op verschillende plekken wordt de vis verwerkt en verhandeld. In de verte twee ruites te paard. (Bron: Hollandse stranden in de Gouden Eeuw, Katwijks Museum, 2004). (Klik voor een groter formaat op de afbeelding)
Strandgezicht van Scheveningen met visafslag. (Coll. Glasgow Museums Resource Centre). (Klik voor een groter formaat op de afbeelding)
Het strand van Scheveningen. (Coll. Cornette de Saint-Cyr, Parijs). (Klik voor een groter formaat op de afbeelding)
Het strand te Scheveningen. (Coll. Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België, Brussel).
 
Bronnen:
Egbert van der Poel op Wikipedia
Zeegezicht in het maanverlichte duister op het strand van Scheveningen (Bron: Onbekend)
Strand bij maanlicht met vissers
Strand bij maanlicht
Marine, effet de lune
Een door de maan verlicht strandgezicht met vissers, die vangst uitladen
De terugkeer van de vissers
Vissers verkopen hun vangst op het strand
Visverkoopster op het strand
Visverkoop op het strand van Scheveningen
Visafslag op het strand met een kerktoren
Visafslag op het strand met een vuurbaak
Strandgezicht van Scheveningen met visafslag
La plage a Scheveningen
Het strand te Scheveningen