David Adolf (Adolph) Constant Artz (1837-1890)
Olieverf schilderij van een vissersfamilie op het Scheveningse duin. (Coll. Steigrad.com)
 
Rechts: Aquarel die waarschijlijk is gebruikt als voorstudie voor het olieverf schilderij met dezelfde afbeelding

Net als hun tegenhangers in de zeventiende eeuw, omarmeden een groep schilders, die bekend staat als de Haagse School, in de jaren 1870 als hun onderwerp, de natuurlijke Nederlandse landschap en het dagelijks leven van de plattelandsbewoners, met name de vissers van de kustdorpen. Binnen tien jaar werden de werken van de Haagse School schilders ongelooflijk populair en bleef de kunst in Nederland domineren tot ver na de eeuwwisseling.
Door het omarmen van eenvoudige thema's, opmerkelijk voor hun gewoonheid, slaagde de Haagse School een snaar te raken bij een publiek dat voortdurend geprikkeld werd door de moderne ontwikkelingen in die tijd, door het gebruik van subtiele tinten, wazige luchten en onderwerpen van het toeval hun mix van nostalgie en realisme kijkers te betoveren.
Den Haag werd het centrum van de beweging omdat het semi-platteland, omringd door weilanden, polders, waterwegen, duinen en bossen, en de nabijgelegen Scheveningen een schat aan materiaal voor kunstenaars die de kust en de vissersgemeenschap wilden schilderen. (Bron tekst: Steigrad.com).

.
 
David Adolf Constant Artz (Den Haag, 18 december 1837 - aldaar, 8 november 1890) was een Nederlands kunstschilder. Hij werd met name aan het begin van zijn loopbaan geassocieerd met de Haagse School en koos vaak het vissersleven als thema. Artz studeerde van 1855 tot 1864 aan de Rijksakademie van beeldende kunsten te Amsterdam, onder Johannes Egenberger (1822-1897) en Louis Royer (1793-1868). Hij maakte er kennis met de 'Haagse scholer' Jozef Israëls, die hem in het begin van zijn loopbaan sterk zou beïnvloeden. Beide schilders werkten ook een aantal jaren intensief samen. Ze schilderden vaak in de duinen bij Scheveningen. Artz maakte ook reizen naar Engeland, Schotland, Duitsland en Italië. Vanaf 1874 woonde en werkte hij weer in Den Haag, waar hij opnieuw het Scheveningse vissersleven als belangrijkste thema koos. (Bron: Wikipedia.org)
 
Bronnen:
David Adolf (Adolph) Constant Artz op Wikipedia
Vissersfamilie op het Scheveningse duin (olieverf)
Vissersfamilie op het Scheveningse duin (potlood en aquarel)