|
|
|
David Adolf (Adolph)
Constant Artz (1837-1890) |
Olieverf schilderij van een vissersfamilie
op het Scheveningse duin. (Coll. Steigrad.com) |
|
Rechts: Aquarel die waarschijlijk is gebruikt
als voorstudie voor het olieverf schilderij met dezelfde afbeelding
Net als hun tegenhangers in de zeventiende eeuw, omarmeden een groep schilders, die
bekend staat als de Haagse School, in de jaren 1870 als hun onderwerp, de natuurlijke
Nederlandse landschap en het dagelijks leven van de plattelandsbewoners, met name
de vissers van de kustdorpen. Binnen tien jaar werden de werken van de Haagse School
schilders ongelooflijk populair en bleef de kunst in Nederland domineren tot ver
na de eeuwwisseling.
Door het omarmen van eenvoudige thema's, opmerkelijk voor hun gewoonheid, slaagde
de Haagse School een snaar te raken bij een publiek dat voortdurend geprikkeld werd
door de moderne ontwikkelingen in die tijd, door het gebruik van subtiele tinten,
wazige luchten en onderwerpen van het toeval hun mix van nostalgie en realisme kijkers
te betoveren.
Den Haag werd het centrum van de beweging omdat het semi-platteland, omringd door
weilanden, polders, waterwegen, duinen en bossen, en de nabijgelegen Scheveningen
een schat aan materiaal voor kunstenaars die de kust en de vissersgemeenschap wilden
schilderen. (Bron tekst: Steigrad.com).
. |
|
David Adolf Constant Artz (Den Haag,
18 december 1837 - aldaar, 8 november 1890) was een Nederlands kunstschilder. Hij
werd met name aan het begin van zijn loopbaan geassocieerd met de Haagse School en
koos vaak het vissersleven als thema. Artz studeerde van 1855 tot 1864 aan de Rijksakademie
van beeldende kunsten te Amsterdam, onder Johannes Egenberger (1822-1897) en Louis
Royer (1793-1868). Hij maakte er kennis met de 'Haagse scholer' Jozef Israëls,
die hem in het begin van zijn loopbaan sterk zou beïnvloeden. Beide schilders
werkten ook een aantal jaren intensief samen. Ze schilderden vaak in de duinen bij
Scheveningen. Artz maakte ook reizen naar Engeland, Schotland, Duitsland en Italië.
Vanaf 1874 woonde en werkte hij weer in Den Haag, waar hij opnieuw het Scheveningse
vissersleven als belangrijkste thema koos. (Bron: Wikipedia.org) |
|
Bronnen: |
David Adolf (Adolph) Constant Artz op Wikipedia |
Vissersfamilie
op het Scheveningse duin (olieverf) |
Vissersfamilie
op het Scheveningse duin (potlood en aquarel) |
|
|
|