Rechts: Dame met parapluie. (Bron: Kurhaus Hotel Scheveningen 1885-1985. Gastenboek, Leo van Heiningen. Uitgave: Sijthoff Handelsdrukkerij).
(Klik voor een groter formaat op de afbeelding)

Het gastenboek als tekenboek

Die eerste jaren dat hel Gouden Boek gebruikt werd, moeten een mooie tijd zijn geweest - althans voor de welgestelden. Bouwkunst, schilderkunst en muziek leken samen te smelten tot een groots vertoon van weelde en pracht. Aan alles wat de mens omringde, werd zorg besteed, niet alleen aan zijn onderdak, maar ook aan kleding en meubels tot gordijnen, wandbetimmeringen en deurknoppen toe. Zo ook wat betreft het Gouden Boek.

Nadat het badseizoen van 1894 was afgesloten, vatte directeur Goldbeck het aardige plan op om een aantal bekende schilders te vragen het Gouden Boek op te fleuren met een tekening. Juist in die jaren bezochten vele kunstenaars Scheveningen. Trokken voorheen veel schilders naar Italië, het land van de zon, de tempels, Romeinse beelden en schone vrouwen, nu vormden de Hollandse zee, duinen en polders een nieuwe bron van inspiratie. Hier, aan de Noordzeekust is alles, zelfs op zonnige dagen, gehuld in een fijne nevel. Het landschap verkrijgt hierdoor een zilvergrijze waas. De in Den Haag werkzame kunstenaars die hierop hun kleurenpalet baseerden, duiden we aan met de verzamelnaam 'Haagse School'.

Een gast uit Parijs

Tussen al die Hollandse landschappen en zeegezichten duikt opeens een Franse schone op. Met haar parapluie schrijft zij in het natte zand: Ik aanbid Scheveningen. Het onderschrift onder de tekening luidt: Wat geeft het dat ze het met de linkerhand schrijft. Dat is toch de kant van het hart! Getekend; Mars. Mars is de samentrekking van Maurice Bonvoisin, tekenaar - cartoonist zouden we nu zeggen - van het Parijse blad 'Journal Amusant'. In de nazomer van 1897 was hij enige dagen te gast in het Kurhaus. Tussen het baccarat-spel door vond hij nog tijd om met zijn potlood razendsnel de badplaats vast te leggen. In spitse en nerveuze lijnen - een typisch Franse tekenstijl uit die jaren - tekende hij de bonte verscheidenheid aan bezoekers, die hij aantrof in de Kurzaal, op de boulevard en aan hei strand: zoals de elegante badnimfen, die zij aan zij met de struise Scheveningse badvrouwen in de zee staan. Ook al zijn de figuurtjes van Mars meer typetjes dan scherp psychologisch waargenomen karakters, toch verlokken sommigen ook ons nog tot een glimlach. Mars bundelde zijn tekeningen in het boekje 'Schéveningue par Mars'.
Maurice Charles Mathieu Bonvoisin (1849-1912)
In 1897 verbleef de Belgische illustrator Maurice Charles Mathieu Bonvoisin enige tijd in Scheveningen. Hij maakte daar diverse schetsen van het strandleven. Omstreeks 1903 verscheen een boekwerk van hem onder de naam Scheveningen par Mars. De naam Mars is het pseudoniem van de heer Bonvoisin, die leefde van 1849-1912. (Bron: Seniorennet.be)
 
Bronnen:
Maurice Charles Mathieu Bonvoisin
Verschillende taferelen van Scheveningen