|
|
Remigius Adrianus
van Haanen (1812-1894) De terugkeer van de vissersboten. |
Rechts in de verte is een kerktoren
te zien, die lijkt op de toren van de 'Oude Kerk' van Scheveningen. De boten en pinken
lijken op bomschuiten en pinken, maar de kleding van de figuren op de voorgrond en
de achtergrond lijken meer opOostenrijkse klederdracht, dan op die van Scheveningers
in de 19e eeuw. Het lijkt wel of de mannen 'lederhosen' dragen. De vraag is de schilder
Remy van Haanen ooit aan het strand van Scheveningen is geweest. Het lijkt er veel
op dat hij inspiratie heeft opgedaan bij schilderijen van 'oude Hollandse meesters'
en daar zijn eigen verblijf in Oostenrijk in heeft verwerkt. (Coll. Artmight.com) |
|
Remigius Haanen stamde uit een beroemde
schildersfamilie. Zowel zijn vader, Casparis Haanen, als zijn zusters en broer maakten
naam als schilder: Elizabeth en Gilles Haanen kozen voor het interieurstuk met zon-
of kaarslicht, terwijl zijn zuster Adriana zich ontwikkelde tot een uitmundend stillevenschilderes.
Remigius kreeg les van Jan van Ravenswaay, en zette de fijn-romantische schilderstijl
van zijn leermeester voort in romantische zomer- en winterlandschappen met veel oog
voor detail. Musea: o.a. Rijksmuseum in Amsterdam en Centraal Museum in Utrecht.
Hij exposeerde in Amsterdam tussen 1832 en 1863. (Bron: Wikipedia.org) |
|
Bronnen: |
Remigius Adrianus van Haanen op Wikipedia |
De terugkeer van
de vissersboten |