|
Remigius Adrianus
van Haanen (1812-1894) Het uitladen van de vangst, 1846 |
In 1846 verbleef Remy van Haanen
in Wenen. Misschien heeft hij ook voor dit schilderij inspiratie opgedaan bij van
'oude Hollandse meesters' en schildrs van de Haagse Schhool. Remy van Haanen heeft
in Den Haag geëxposeerd en daar zal hij ongetwijfeld collega kunstenaars hebben
ontmoet. De paarden in het midden lijken op een tafereel van de 17e eeuwse schilder
Philips Wouwerman, die altijd een donker en een wit paard schilderde. In de pink
op de voorgrond zijn de netten opgehangen in de mast om te drogen. De schuiten lijken
op die van schilders uit de Haagse School. (Coll. Artmight.com) |
|
Remigius Haanen stamde uit een beroemde
schildersfamilie. Zowel zijn vader, Casparis Haanen, als zijn zusters en broer maakten
naam als schilder: Elizabeth en Gilles Haanen kozen voor het interieurstuk met zon-
of kaarslicht, terwijl zijn zuster Adriana zich ontwikkelde tot een uitmundend stillevenschilderes.
Remigius kreeg les van Jan van Ravenswaay, en zette de fijn-romantische schilderstijl
van zijn leermeester voort in romantische zomer- en winterlandschappen met veel oog
voor detail. Musea: o.a. Rijksmuseum in Amsterdam en Centraal Museum in Utrecht.
Hij exposeerde in Amsterdam tussen 1832 en 1863. (Bron: Wikipedia.org) |
|
Bronnen: |
Remigius Adrianus van Haanen op Wikipedia |
Het uitladen van
de vangst |