|
|
|
Johan Mari Henri
(Mari) ten Kate, (1831-1910) |
Twee jongens passen op de kleding
en bezittingen van een heren, die even (naakt?) zijn gaan zwemmen. In de branding
zijn vaag twee silhouetten te zien. Op de stoel liggen een bolhoed en een hoge hoed.
De jongen met de blonde haren heeft een sigaar in zijn hand. In de verte is vaag
de toren van de Oude Kerk in Scheveningen zichtbaar. (Bron: Tencate.analysys.nl) |
|
De afbeelding is waarschijnlijk erg
populair geweest. Mari ten Kate maakte nog twee schilderijen van het tafereel. De
verschillen met het eerste schilderij is het anker, de manier waarop de blonde jongen
de sigaar vasthoudt en het duin achter deze jongen. Die ontbreken op de twee andere,
maar de boeg van een roeiboot ontbreekt op het eerste schilderij. (Links: (Coll.
Mutualart.com) en rechts: (Coll. Christies.com) |
|
Johan Mari ten Kate was een broer
en leerling van Herman Frederik Carel ten Kate.
Hij schilderde en aquarelleerde vooral figuurstukken, vaak met spelende kinderen.
Als rechtgeaard romanticus idealiseerde Ten Kate de natuurlijke eenvoud en deugdzaamheid
van kinderen, en het simpele bestaan van boeren en vissers. Zijn lieflijke tafereeltjes
stonden vaak ver af van de 19de eeuwse werkelijkheid, toen deze bevolkingsgroep dikwijls
een hard en armzalig bestaan leidde. Musea: Teylers Museum in Haarlem en Museum Kröller-Müller
in Otterlo. (Bron: Simonis&Buunk, Ede) |
|
Bronnen: |
Oppassende jongens |
|
|
|
|