Anton Mauve (1838-1888)
Ezelstandplaats op het strand te Scheveningen. Scheveningen was in de 19de eeuw al een toeristische trekpleister voor stedelingen uit Den Haag en omstreken. Ook veel kunstenaars van de Haagse School gingen erheen om de zee en de badgasten vast te leggen.  Mauve schilderde hier de standplaats voor de ezels waarop kinderen voor een klein bedrag een rondje konden rijden. Mesdag had grote bewondering voor het werk van Mauve, hij verwierf in totaal veertien van zijn schilderijen en tekeningen.
Het schilderen van dieren was Mauves specialisme. De voorste ezel is meer uitgewerkt dan de mensen en de andere ezels. Alleen hun oortjes steken uit boven het hek. Mauve heeft de chaotische groep dieren op één plek in het schilderij geplaatst. Aanvankelijk had hij aan de kustlijn een vissersboot weergegeven, maar die heeft hij overgeschilderd. Doordat het vergezicht leeg is gelaten, gaat alle aandacht naar het groepje mensen en dieren. Zelfs het bordje op de paal is door Mauve parallel aan het hek geschilderd, terwijl we weten dat het in de werkelijkheid dwars op het hek geplaatst was. Zo werd de compositie nog evenwichtiger. (Coll. Museum Mesdag, Den Haag)
 
Antonij (Anton) Mauve werd in 1838 geboren in Zaandam. Op 16-jarige leeftijd ging hij in Haarlem in de leer bij de veeschilder Pieter Frederik van Os en daarna bij de paardenschilder Wouterus Verschuur. Samen met de tien jaar oudere Paul Gabriël ging hij vaak de natuur in om te schilderen. Vanaf zijn twintigste woonde en werkte hij soms in Oosterbeek, waar veel kunstenaars verbleven, maar ook in Den Haag, Scheveningen, Amsterdam, Dordrecht en Drente. In 1871 betrok hij een atelier in Den Haag, waar hij een vooraanstaande rol in het kunstleven zou spelen. Met zijn stemmige, sfeervolle landschappen met vee wordt Mauve gerekend tot de Haagse School. (Bron: Rijksmuseum.nl)
 
Bronnen:
Strandezels