Hendrik Willem Mesdag (1831-1915)
Behalve de zee schilderde Mesdag het leven en werk van de Scheveningse vissers. Scheveningen had in die jaren nog geen vissershaven, dus reparatiewerk aan boten werd in de winter op het strand uitgevoerd. Mesdag heeft in zijn schilderij Breeuwen de figuren zeer gedetailleerd, maar op een wat onhandige wijze weergegeven. De meeste aandacht besteedde hij aan de sneeuweffecten
en de winterse stemming, die hij met overtuiging heeft geschilderd. Het werk is mogelijk geïnspireerd op een sneeuwlandschap van Emile Breton, het eerste Franse schilderij dat Mesdag in 1873 kocht. Het is een mooi voorbeeld van de invloed die zijn verzameling had op de ontwikkeling van zijn kunstenaarschap. Links: (Bron:Scheveningen-duindorp.nl) en rechts: (Bron: Mesdag.com)
 
Hendrik Willem Mesdag (Groningen, 23 februari 1831 ñ Den Haag, 10 juli 1915) was een Nederlands kunstschilder, aquarellist, etser, lithograaf uit de Haagse School en was een befaamd kunstverzamelaar met een eigen museum. Mesdag was de meester-marineschilder van de Scheveningse bomschuiten.
Mesdag was een zoon van de stijfselfabrikant, later bankier, Klaas Mesdag en Johanna Willemina van Giffen. Hij werd geboren in Groningen en toonde al jong belangstelling voor tekenen en schilderen. Er is zelfs een tekening Waterval van hem bekend die hij maakte toen hij nauwelijks 14 jaar oud was. Zijn Groningse leermeesters waren Cornelis Bernudes Buys en J.H. Egenberger, directeur van Academie Minerva. Hij leek echter voorbestemd voor een zakenloopbaan in het bedrijf van de familie. Op 23 april 1856 trouwde hij met Sina van Houten (Sientje). Ook zij had een artistieke belangstelling. Hun enig kind, Klaas, werd 7 jaar later geboren en overleed op 7-jarige leeftijd.
In 1866 gaf hij zijn zakenberoep op en besloot hij definitief als schilder te leven, daarin stevig aangemoedigd door Sientje. De zomer van dat jaar bracht hij door in Oosterbeek, het Nederlandse Barbizon. Daar werkte hij samen met Johannes Warnardus Bilders. De werken van de Franse Barbizon-schilders zouden trouwens later een bijzondere betekenis krijgen bij zijn aankopen voor zijn museum in Den Haag.
Zijn neef Lawrence Alma-Tadema, ook schilder, introduceerde Mesdag te Brussel bij Willem Roelofs, die daar al sedert 1846 woonde. Roelofs werd zijn ultieme leermeester, van 1866 tot 1869. Ook met de Vlaamse landschaps- en dierenschilder Alfred Verwee ontstond een vriendschappelijke band. (Bron: Wikipedia.org)
 
Bron:
Hendrik Willem Mesdag op Wikipedia
Het breeuwen van een bomschuit
Werk in de winter
Het Breeuwen op Wikipedia