Edouard Henri
Théophile Pingret (1788-1875) |
Edouard Henri Théophile Pingret
was een Franse schilder en lithograaf. Hij werd geboren in Saint-Quentin, Aisne in
een gezin uit de midden-klasse en in een voornamelijk agrarisch gebied.
Pingret studeerde bij de scshilders Jacques-Louis David en Jean-Baptiste Regnault.
Hij volgde ook een opleiding aan de Academie van Sint Lucas in Rome. Hij exposeerde
in Parijse Salons vanaf 1810. Van 1850 tot 1855 leefde hij in Mexico, waar hij jaarlijks
exposeerde aan de Academia de Bellas Artes. Hij maakte uitstekende portretten, waaronder
die van de keizer Napoleon Bonaparte(1808) en Genraal Natiano Arista (1851). Hij
overleed in Saint-Quintin. (Bron: Wikipedia.org) |
|
Badkoetsen op strand en in zee, nabij
het koninklijk paviljoen (later: Paviljoen von Wied), 1830. (Coll. Beeldbank Haags
Gemeentearchief). (Klik voor een groter formaat op de afbeelding.) |
|
Het Paviljoen Von Wied (ook: Het
Koninklijk paviljoen en Paviljoen De Witte) is een buitenverblijf in Scheveningen.
Het werd gebouwd in 1827 in opdracht van koning Willem I als verjaardagscadeau voor
zijn echtgenote koningin Frederica Louisa Wilhelmina van Pruisen. Zij moest in verband
met haar gezondheid veel aan zee verblijven en tekende en schilderde hier veel. Het
paviljoen werd gebouwd naar een neoclassistisch ontwerp van Adriaan Noordendorp in
de vorm van een kruis en met twee goden bij de entree. Aanvankelijk heette dit 'Het
koninklijk paviljoen'. Willem I liet het paviljoen na aan zijn zoon prins Frederik
die er niet vaak verbleef. Frederiks dochter Marie erfde het paviljoen in 1881. Daarna
werd het vernoemd naar haar familie; zij was namelijk getrouwd met Wilhelm Adolf
van Wied. Tot 1911 zou het paviljoen bezit van haar familie blijven. Edward Titus
Rubinstein kocht het paviljoen van de familie Von Wied en verkocht het zeven jaar
later aan Sociëteit De Witte.
In 1926 werd begonnen aan een ingrijpende verbouwing en uitbreiding onder leiding
van architect J. Limburg. Driekwart van de grond werd verkocht aan de N.V. Bouw-
en Exploitatie-Maatschappij. Op deze weiden werden twintig herenhuizen gebouwd onder
architectuur van Yme Bouma, gevolgd door een bouwplan van 22 herenhuizen door archtiect
J. Kooyman.
In 1994 werd nogmaals een ingrijpende verbouwing voltooid, ditmaal onder leiding
van Wim Quist. Hij realiseerde o.a. onder het paviljoen het museum Beelden aan Zee.
Het oorspronkelijke huis dat dus al sinds 1918 bij Sociëteit De Witte hoort,
wordt door de leden in de zomermaanden gebruikt. Ook wordt het paviljoen gebruikt
als party- en vergadercentrum.
Thans is er ook Museum Beelden aan zee in gehuisvest. (Bron: Wikipedia.org) |
|
Bronnen: |
Edouard Henri Théophile Pingret op Wikipedia |
Badkoetsen op
strand en in zee |
Paviljoen Von Wied op Wikipedia |