|
|
|
Philip Lodewijk
Jacob Frederik Sadée (1837 -1904) |
Vertrek van de vissers naar zee. Rechts
ligt het anker waarmee de bomschuiten werden verankerd aan het strand. De vissersvrouwen
en kinderen kijken naar het vertrek van hun mannen en vaders.
(Coll. Artmight.com)
Sadée gebruikte hetzelfde tafereel om de terugkeer van twee bomschuiten in
beeld te brengen. Het anker waarmee een bomschuit op het strand werd verankerd ligt
nu links op het schilderij.
(Coll. Artmight.com)
De vissersvrouwen en kinderen zijn bijna allemaal dezelfde figuren. Bij het vertrek
staan in de groep links 2 vrouwen en 2 kinderen en bij de aankomst 3 vrouwen. In
de groep rechts staat bij het vertrek een meisje op blote voeten en zit een vrouw
met een kind op de schoot. Bij de aankomst staat op de plek van het meisje met blote
voeten een oudere vrouw.
Bij het vertrek staat achter de jongen een lege mand, terwijl deze bij de aankomst
met spullen is gevuld. |
|
Sadée begon met schilderen
op 20-jarige leeftijd. Hij begon met het schilderen van bijbelse taferelen en historiestukken.
Later richtte hij zich op het dagelijkse leven. In Scheveningen kwam hij in aanraking
met het vissersleven. Hier werd hij door geboeid en het strand en de duinen werden
voor hem een bron van inspiratie, maar hij schildert ook stadsgezichten. Kenmerkend
voor Sadée zijn de heldere kleuren. Sadée studeerde samen met J.J.
van de Sande Bakhuyzen in Düsseldorf. Hij heeft reizen gemaakt naar België,
Duitsland, Frankrijk en Italië. Aan de Haagse Tekenacademie heeft Sadée
de functie van hoofddocent vervuld.
Aanvankelijk maakte de Haagse schilder Philip Sadeé historiestukken. Vanaf
1865 studeerde hij aan de Düsseldorfer academie, centrum van de Düsseldorfer
Mahlerschule, beroemd om zijn genreschilderkunst. Daar begon Sadee met het schilderen
van genrestukken. Na zijn terugkeer in Nederland in 1888 legde hij zich toe op het
vissersgenre. Daartoe verbleef hij veel in Scheveningen, vooral in het najaar, met
zijn lage zon, grijze luchten en nevel. Evenals Josef Israëls bracht hij vaak
het zware leven van de vrouwen in beeld. Musea: o.a. Rijksmuseum in Amsterdam en
het Haags Gemeentemuseum. (Bron: Wikipedia.org) |
|
Bronnen: |
Philip
Sadée op Wikipedia |
Vertrek vissers |
|
|
|