Terug naar Startpagina
Strandschilders 1800-1900
M t/m Z
Jean Baptiste Madou
Willem Mandemaker
W.C. Margadant
Jacob Maris
Willem Maris
Anton Mauve
Walter William May
Wilhelm Mayer-Rhodius
Johan Meijer
Hendrik W. Mesdag
Johannes Mesker
Roelof van der Meulen
Carl Wilhelm Mieling
Jozef Moerenhout
Hugo Mühlig
Wilhelmus Muller
Auguste Henri Musin
Willem Nakken
Johannes Albert Neuhuys
Emil Neumann
Anton Nolthenius de Man
Wijnand Nuyen
Onbekend
Witzel Opdenhoff
Georgius van Os
Pieter van Os
Nicolaas Penning
Jan Willem Pieneman
Evert Pieters
Edouard Pingret
Ary Pleysier
Prenten van Scheveningen
Robert Pritchett
Roelof Raar
Charles Rochussen
Willem Roelofs
Nicolaas Roosenboom
Pieter Roosing
Philip Sadée
H. vd Sande Bakhuyzen
Andreas Schelfhout
Gerrit Scheurleer
Petrus Schiedges jr.
Petrus Schiedges sr.
Gustav Schönleber
Johannes Schotel
Leonardus Schweickhardt
Willem van Senus
Ferdinand Carl Sierig
Dirk Sluyter
Jan Smits
George Stanfield
Alfred Stannard
Alfred Stevens
Jan Striening
John Syer
Abraham Teerlink
Jan Baptist Tetar van Elven
Willem Tholen
Hans Thoma
Willem Troost
Arnoldus Cornelis Verhees
Petrus Vertin
Elchanon Verveer
Mauritz Verveer
Salomon Verveer
Reinier Vinkeles
Willem Wagner
Johannes Walter
James Webb
Hendrik Weissenbruch
Adrianus Wilbers
400 jaar Strandschilders
op Scheveningen
1600-1700
1700-1800
1800-1900 A t/m L
1800-1900 M t/m Z
1900-2000 A t/m L
1900-2000 M t/m Z
2000-heden
Muurschilderingen
Scheveningen op keramiek 1
Scheveningen op keramiek 2
Herdenkingspenningen
Panorama's
Algemeen
Scheveningen toen en nu
Huifkarren op Scheveningen
Zeeslagen bij Scheveningen
Het kanon van Scheveningen
Waarzegster op Scheveningen
Boeken over Scheveningen
Links
Over de Website
Contact
   

Johannes Christianus Schotel (1787-1838)
Johannes Christiaan Schotel was een Nederlandse schilder die zich volledig toegelegd heeft op het schilderen van maritieme onderwerpen, met name schepen op zee zijn onderwerp van zijn schilderijen.
De specialiteit van J.C. Schotel was de weergave van schepen, tuigage en mensen tegen een vaak dreigende achtergrond van lucht en water. Voor de negentiende eeuw was Schotel waarschijnlijk de belangrijkste zeeschilder. (Bron: Wikipedia.org)
Het uitladen van de visvangst op het strand van Scheveningen. Bomschuiten zijn bij stormachtig weer op het strand getrokken. De vangst wordt uitgeladen en de viskopers lopen dwars door de duinen naar het achterland. In de verte de toren van de Pude Kerk van Scheveningen. Vermoedelijk was het pad door de duinen nog een heel eind ten noorden van het Stedelijk Badhuis. (Bron: niet bekend). (Voor een groter formaat klik op de afbeelding).
Bomschuit voor het strand in Scheveningen. Tot 1866 bestond de Scheveningse vissersvloot alleen uit platbodemde bomschuiten, die op het strand getrokken konden worden. In de 18e eeuw en begin van de 19e eeuw was de omvang van de vloot nooit groter dan 100 schuiten. Het grootste aantal bomschuiten werd bereikt tussen 1894 en 1897: mer dan 230. Deze schepen werden in Scheveningen zelf gebouwd in timmerschuren bij het strand. Sinds 1866 werden ze steeds meer vervangen door de scherp gekielde loggers, die tot in 1904 de vissershaven klaar was, vooral naar de haven van Vlaardingen trokken. LET OP! Schotel heeft voor deze tekening inspiratie opgedaan in de 17e eeuw. De schepen op de afbeelding zijn 17e eeuwse pinken. (Coll. Beeldbank Haags Gemeentearchief). (Voor een groter formaat klik op de afbeelding).
Een bom in de branding (l); op het Scheveningse strand vissersvolk en strandbezoekers; rechts de toren van de Oude Kerk aan de kop van de Keizerstraat, 1810. Rechts het Heerenlogement, dat in 1665 werd gebouwd. Het gebouw voor op het duin is het zomerverblijf Nieuw-Soetenburgh, dat in 1662 voor Cornelis van Soetens werd gebouwd. Het ging vanaf 1691 vele keren over in andere handen en deed van 1850 tot 1853 dienst als sociëteitsgebouw van de Scheveningse reder. De lijnhaler met het anker op zijn schouder loopt naar de bomschuit, die moeite heeft om te landen. Op het strand wachten de viskopers op de vis. Rechts een hondenkar die gebruikt werd voor het vervoer van vis. (Coll. Beeldbank Haags Gemeentearchief). (Voor een groter formaat klik op de afbeelding).
Het visserijbedrijf bij het Schuitegat, aan de kust van Scheveningen; uiterst links de toren van de Oude Kerk aan de Keizerstraat, 1812. (Coll. Beeldbank Haags Gemeentearchief). (Voor een groter formaat klik op de afbeelding).
Ontvluchting van drie Scheveningse matrozen in een sloep uit Engeland, 1831. De prent verwijst naar een verhaal, dat Scheveningse vissers gevangen waren genomen door de Engelsen. Drie vissers wisten met een roeiboot te ontsnappen. (Coll. Beeldbank Haags Gemeentearchief). (Voor een groter formaat klik op de afbeelding).
 
Ontvluchting van drie Nederlandse matrozen in Noord-zee door H.R. van Rossen, 1781. (Coll. Fries Scheepvaart Museum, Sneek). (Voor een groter formaat klik op de afbeelding).
Onder de afbeelding staat de tekst:
'AFBEELDINGE van het op de Noord-Zee omzwerven , der drie Hollandsche Matroosen, welke met een Vissers Pink van Scheveningen eene Expresse na Engeland zullende overbrengen, niet verre van Jarmouth, aangehouden zijnde des Avonds de vlugt genomen hebben, met een Engelse Boot land 20 Rijnl. voeten, en voorzien van 6 pond Brood, 2 Stoop water en 4 Riemen, van welke ze een mast en daar aan een Hembd tot een Zeil gemaakt hebbende, voorts met Roejen na 50 Uuren gelukking aangeland zijn te Scheveningen op den 8. Jannuarij 1781'.
 
Bronnen:
Johannes Christianus Schotel op Wikipedia
Den Haag in pen en penseel. Uitgeverij Martinus Nijhof, Den Haag, 1977
Een bom in de branding
Het visserijbedrijf bij het Schuitegat
Ontvluchting van drie Scheveningse matrozen
Ontvluchting van drie Nederlandse matrozen in Noord-zee