Willem de Zwart (1862-1931)
Aan het Strand kwam tot stand in een periode waarin het giste en kiemde in de kunst. In de jaren tachtig van de 19de eeuw accelereerde de vernieuwing en maakte de Nederlandse schilderkunst veranderingen door die de aanzet vormden voor het ontstaan van de moderne kunst. De Zwart wordt niet gezien als een vernieuwer maar dit schilderij bewijst dat hij wel degelijk iets van die vernieuwingen heeft meegekregen. Vooral de compositie is modern, door de vele afsnijdingen en de sterke kleurcontrasten, 1886. (Bron tekst: Verenigingrembrandt.nl).
(Schilderij Coll. Dordrechts Museum).
 
Willem de Zwart is een Nederlandse kunstenaar, etser, aquarellist en tekenaar.
De Zwart woonde en werkte tot 1894 in Den Haag en van 1900 tot 1905 in Amsterdam. Het werk van Willem de Zwart vertoont een breed scala aan onderwerpen: landschappen, stadsgezichten, portretten en stillevens, weergegeven in een naturalistisch-impressionistische stijl. Hij viel op binnen de Haagse School door zijn uitbundig kleurgebruik. Zijn werk toont verwantschap met het op mens en stad gerichte Amsterdams Impressionisme. In de keuze van zijn onderwerpen behoorde Willem de Zwart tot de Haagse School, in zijn stijl en kleurgebruik tot de Amsterdamse impressionisten. Hij wordt dan ook wel de 'Haagse Breitner' genoemd. Zijn landschappen, figuurstukken en stillevens schilderde hij met een vlotte, gedurfde penseelstreek. De verf bracht hij dik aan, soms direct uit de tube, met felle kleurtoetsen in uitbundige roden, gelen en blauwen, waardoor zijn schilderijen een bijzondere levendigheid kregen. Musea: o.a. Gemeentemuseum Den Haag en Kröller-Müller Museum in Otterlo. (Bron: Wikipedia.org)
 
Bronnen:
Willem de Zwart op Wikipedia
Aan het Strand