Terug naar Startpagina
Strandschilders 2000 - heden
Francisco Pérez Anguita
Toon van Asten
Eddy Ayubi
André Balyon
Simon Balyon
Ruud Becker
Marianne van den Berg
Wim Bettenhausen
Henk de Bie
Clementine Blok
Hans Bogaarts
Günther Borst
Grada Bouman
Alfons Braaksma
Pauline Braat
Ardi Brouwer
Brigitte Corsius
Jan Cremer
Pieter Doef
Coccie van Duijn
Hans Eijkenboom
Anneloes Groot 1
Anneloes Groot 2
Henny Gusta
Frans de Haas
Jan de Hamer
Henni Haselaar
Martin Helm
Willem Heytman
Johannes Hovener
Jaap de Jong
Anton Karssen
Inge Krassenburg
Joop van Leeuwen
Titus Meeuws
Inge Mensing
E.S.L Moen
Piet Moget
Bram Oostra
Niek van der Plas
Joop Polder
Jan de Reus
Monique Robben
Susan Schildkamp
Erica Sijnja
Jennie Smallenbroek
Jan van Spronsen
Dolf Stekhoven
Cassandra van Veen
Sees Vlag
Janny Volkerts-Verheuvel
Cees Vonk
Yvonne Wacht
Mia Westerhof
Harry van der Woerd
Michel van Zinnicq
400 jaar Strandschilders
op Scheveningen
1600-1700
1700-1800
1800-1900 A t/m L
1800-1900 M t/m Z
1900-2000 A t/m L
1900-2000 M t/m Z
2000- heden
Muurschilderingen
Scheveningen op keramiek 1
Scheveningen op keramiek 2
Herdenkingspenningen
Panorama's
Algemeen
Scheveningen toen en nu
Huifkarren op Scheveningen
Zeeslagen bij Scheveningen
Het kanon van Scheveningen
Boeken over Scheveningen
Links
Over de Website
Contact
   

Ardi Brouwer, (geb. 1960)
Ardi Brouwer werd geboren in Haarlem en is afgestudeerd aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten te Den Haag. Diverse groeps- en solotentoonstellingen in diverse landen.
 
Over het werk.
Monumentale vormen in architectuur en landschap, geaccentueerd door een sterk licht/donker-contrast, bepalen het beeld in de litho's en pastels van Ardi Brouwer. Door het innemen van een hoog standpunt, het isoleren en hergroeperen van gebouwen en het spelen met de lichtbron haalt zij het onderwerp los van de werkelijkheid. De ruimtelijke basisvorm bepaalt de compositie. Het gekozen licht versterkt de plasticiteit en is sfeerbepalend. Schaduwen die ontstaan zijn extra vormen om mee te componeren. Haar litho's bouwt zij op uit transparante inktlagen. Een brede schakering van tonen ontstaat door het tekenen op de steen met verdunde tusch en met krijt, door het uitsparen van wit en het toevoegen van zwart als kleur. De pastels worden laag over laag opgebouwd om zo uiteindelijk tot de gewenste structuur, kleur en atmosfeer te komen.
Het Kurhaus Hotel gezien vanaf de Gevers Deynootweg met links en rechts flatgebouwen. Op de voorgrond tramlijn 9 met eindbestemming Vrederust, 2005. (Coll. Beeldbank Haags Gemeentearchief)
De Zeekant gezien vanaf de Boulevard. De trap in de betonnen Zeewering komt uit bij het Monument voor de Scheveningse Vissersvrouw. Links het flatgebouw Nieuw Soetenburgh. Rechts het voormalige Hotel Zeerust, 2005. (Coll. Beeldbank Haags Gemeentearchief)
 
Bronnen:
Ardi Brouwer
Het Kurhaus Hotel
De Zeekant