|
|
|
Jan Brueghel de
Oude (1568 - 1625) Zicht op dorp aan een rivier, 1616 |
Jan Brueghel woonde in Antwerpen, dat evenals de
dorpen Kruibeke, Bazel, Hemiksem en Schelle aan de rivier de Schelde ligt. De kerk
in de verte op het schilderij lijkt op de Onze-Lieve-Vrouwkerk in Kruibeke aan de
Schelde. De kerk werd in 1575 door de Spanjaarden in brand gestoken en in 1584 weer
in gebruik genomen. De toren heeft twee rijen galmgaten, die ook herkenbaar zijn
in het schilderij.
Het tafereel op het schilderij lijkt een feestelijke dag te zijn. Drie huifkarren
met reizigers trekken door het dorp. Bij de boom luisteren toehoorders naar iemand
die voorleest. Op de voorgrond danst een groep jongelui op de muziek van een viool.
De vis is vers en wordt verkocht. In de bootjes zitten voorname mensen, die een tochtje
maken op de Schelde.
Opvallend in dit schilderij zijn de twee heren in het zwart, die met elkaar discussiëren.
In 1614/1615 schilderde Peter Paul Rubens een familieportretportret met Jan Brueghel,
zijn vrouw Catherina van Mariënbergh en hun kinderen Pieter en Elizabeth. |
|
Jan Brueghel de Oude trouwde twee keer.
Zijn eerste vrouw, Isabelle de Jode, stierf in hetzelfde jaar als hun dochter Paschasia
in 1603. Het is niet bekend wanneer zijn tweede vrouw, Catherina van Mariënbergh
is geboren. Zij baarde van 1608 tot 1620, acht kinderen. De familieleden die in rood
zijn aangegeven komen voor op een familieportret dat Paul Rubens van hen schilderde
in 1614/1615. Jan Brueghel II ofwel de Jonge, Abrosius Brueghel en Anna Brueghel
leerden schilderen van hun vader. |
|
Jan Brueghel was de zoon van Pieter
Brueghel de Oude en vader van Jan Brueghel de Jonge. Ook was hij de broer van Pieter
Brueghel de Jonge, de oom van Jan van Kessel en de schoonvader van David Teniers
de Jonge. Zijn vader stierf een jaar na zijn geboorte. Hij kreeg zijn opleiding van
zijn grootmoeder, die miniatuurschilderes was, en van Pieter Goetkindt. In 1589 trok
hij naar Italië, waar hij in Napels, Rome en Milaan werkzaam was. In Rome raakte
hij bevriend met Paul Bril. De twee schilders werkten samen en oefenden een sterke
wederzijdse invloed op elkaar uit. Een andere samenwerking was die met Johann Rottenhammer,
die hem bekend maakte met de kunst in Venetië.
Terug in Antwerpen keerde hij terug naar het type panoramische vergezichten omzoomd
door coulisseachtige bergen zoals dat in Vlaanderen traditie was (vergelijk de werken
van Joos de Momper). Ook het traditionele driekleurenschema (bruine voorgrond, groen
middenplan, blauw verschiet) en de hoge horizon zijn onverminderd aanwezig. Weer
wat later, rond 1605, krijgt het dorpsgezicht met lage horizon zijn voorkeur. Ten
slotte, rond 1610, schilderde hij meer open landschappen met een realistischer inslag
die aan het Brabantse landschap herinneren. Ze zijn veelal gestoffeerd met reizigers
in huifkarren of boeren. |
|
Bronnen: |
Jan Brueghel de Oude op Wikipedia |
Jan Brueghel de Oude op Rompedas Blogspot |
Village Landscape
with Self-Portrait |
Familieportret Brueghel door Peter Paul
Rubens |
|
|
|