|
|
|
Jan Brueghel de
Oude (1568 - 1625) Een Vlaamse Markt, 1600 |
In de achtergrond knielen gelovigen voor de processie,
die naar de kerk gaat. De herberg links zit vol. Naast de grote boom voor de herberg
dobbelen enkele boeren op een afgezaagde boom, die als tafel wordt gebruikt. Daar
komt het Duitse woord Stammtisch vandaan. In het midden dansen twee groepen boeren
in een kring op de muziek van een doedelzak en een lier. Achter de voorste groep
dansers zit een speelgoedverkoper, die zojuist een stokpaardje voor een jongetje
heeft verkocht.
Aan de feestelijkheden doen ook twee groepen voorname mensen deel. De groep in het
midden heeft hoffelijke manieren, die verschillen van de minnekozende boer en boerin
in de huifkar. De groep op de voorgrond bestaat uit verschillende generaties van
een familie met hun kindermeisje. Een nar wordt door de kinderen weggejaagd. Linksstaan
twee bedelaars en kinderen knikkeren op de voorgrond. Rechts rijdt een ouder echtpaar
op hun paard naar huis met een gevulde mand. |
|
Jan Brueghel was de zoon van Pieter
Brueghel de Oude en vader van Jan Brueghel de Jonge. Ook was hij de broer van Pieter
Brueghel de Jonge, de oom van Jan van Kessel en de schoonvader van David Teniers
de Jonge. Zijn vader stierf een jaar na zijn geboorte. Hij kreeg zijn opleiding van
zijn grootmoeder, die miniatuurschilderes was, en van Pieter Goetkindt. In 1589 trok
hij naar Italië, waar hij in Napels, Rome en Milaan werkzaam was. In Rome raakte
hij bevriend met Paul Bril. De twee schilders werkten samen en oefenden een sterke
wederzijdse invloed op elkaar uit. Een andere samenwerking was die met Johann Rottenhammer,
die hem bekend maakte met de kunst in Venetië.
Terug in Antwerpen keerde hij terug naar het type panoramische vergezichten omzoomd
door coulisseachtige bergen zoals dat in Vlaanderen traditie was (vergelijk de werken
van Joos de Momper). Ook het traditionele driekleurenschema (bruine voorgrond, groen
middenplan, blauw verschiet) en de hoge horizon zijn onverminderd aanwezig. Weer
wat later, rond 1605, krijgt het dorpsgezicht met lage horizon zijn voorkeur. Ten
slotte, rond 1610, schilderde hij meer open landschappen met een realistischer inslag
die aan het Brabantse landschap herinneren. Ze zijn veelal gestoffeerd met reizigers
in huifkarren of boeren. |
|
Bronnen: |
Jan Brueghel de Oude op Wikipedia |
A festival with dancing peasants and
other figures on a country road |
|
|
|