|
Jan Josephsz.
van Goyen (1596 - 1656) Gezicht op Rhenen vanuit het Oosten, 1656 |
Aan de westkant van Rhenen was ook
een veerpont. Bij de opzet van dit tafereel heeft Jan van Goyen gebruik gemaakt van
de compostie van de schilderijen aan de oostkant uit 1646, 1647 en 1648. Het veer
met daarop de koets, getrokken door vier paarden, komt op 3 andere schilderijen voor.
Alléén de Stadhouder en zeer hoge Buitenlandse gezanten en staatshoofden
mochten gebruik maken van zes paarden voor de koets. Voor de overige Nederlanders
en buitenlandse gasten gold dat zij maximaal vier paarden voor de wagen mochten laten
spannen in de 17e eeuw. Misschien zitten in de koets op het veer tijdelijke bewoners
van het Koningspaleis of voorname mensen die op het landgoed Prattenburg bij Rhenen
woonden? |
|
|
De veerponten bij Rhenen werden druk
gebruikt voor het overzetten van mensen, koetsen, huifkarren en dieren. De lokaties
boden van Goyen de mogelijkheid zijn voorliefde voor lage horizonnen en grote wolkenpartijen
uit te werken. |
|
Jan Josephsz. van Goyen (1596-1656)
was een Nederlandse landschapschilder uit de Gouden Eeuw. Van Goyen was een van de
meest productieve schilders in de 17de eeuw en gespecialiseerd in het schilderen
van landschappen en riviergezichten. Typerend voor zijn stijl is de afwisseling van
donkere en lichtere banen. Van Goyen schilderde niet realistisch maar had een groot
oog voor de details van alle dag. Menselijke bedrijvigheid bepaalt het karakter van
zijn schilderijen. De werken van Van Goyen behoren tot de Barok. |
|
Bronnen: |
Jan van Goyen op Wikipedia |
Gezicht op Rhenen vanuit het Oosten,
1656 |
Blick auf Rhenen, 1642/1643 |
Gezicht op Rhenen
vanuit het oosten 1642 |