|
Claes Jansz. Visscher tekende de
grote en de kleine zeilwagen in 1612. (Coll. Museum Boijmans Van Beuningen) |
|
Een onbekende tekenaar maakte in
1858 een variant met fantasie-spaken in de wielen (rechts). Opvallend is dat op de
oorspronkelijke ets van Jacques de Gheyn II de zeilwagens met wind uit het zuid-westen
richting Katwijk zeilrijdt. Op afbeeldingen, die in de eeuwen erna zijn gemaakt zeilen
de wagens allemaal met wind uit het noord-oosten richting Hoek van Holland. (Coll.
Beeldbank Haags Gemeentearchief) |
|
In 1602 ontwierp Simon Stevin een
kleine zeilwagen voor Prins Maurits. Na gebleken succes van dit prototype werd een
grote zeilwagen gebouwd waarin volgens historische bronnen 28 mensen konden zitten.
Over de snelheid van de zeilwagen lopen de cijfers op internet uiteen van 35 tot
50 km per uur. Het Latijnse opschrift bovenaan de prent meldt dat de zeilwagen van
Prins Maurits in slechts twee uur de afstand van Scheveningen naar Petten, '14 Hollandse
mijlen, elk een uur reizen', aflegde. (Rond 1600 werd volgens verschillende historische
bronnen voor 1 Hollande mijl 1 uur gaans, ofwel 5355 meter gemeten. Dit zou 75 à
80 km. zijn geweest.)
Prins Maurits nodigde regelmatig ook buitenlandse diplomaten uit voor een zeilritje
op het strand. Na het overlijden van Prins Maurits in 1625 is weinig meer bekend
over het gebruik van de zeilwagen. Waarschijnlijk is de zeilwagen als museumstuk
tot eind 18e eeuw bewaard gebleven in de Oude Kerk van Scheveningen.
Méér informatie over deze oude strandattractie kunt u vinden in: zeilwagensimonstevin.pdf |
|
Bronnen: |
Zeilwagen door Claes
Jansz. Visscher |
De zeilwagen van
S. Stevin |