|
|
|
Simon Jacobsz.
de Vlieger (ca. 1601-1653) |
Het strand van Scheveningen, 1633.
Scheveningen, een vissersdorp aan de Nederlandse kust in de buurt van Den Haag, werd
vereeuwigd door vele kunstenaars. In de verte rechts zijn in de verte de contouren
zichtbaar van de 'Oude Kerk' van Scheveningen. Net als veel andere schilders maakte
ook Simon de Vlieger gebruik van een lage horizon om zo de luchten beter tot uiting
te laten komen. Opvallend is, dat de visafslag zo ver van het dorp Scheveningen af
plaats vond. In de verte zijn vaag de contouren zichtbaar van de "Oude Kerk".
Op het strand rijdt en koets met vier witte paarden ervoor. Mogelijk brengt Prins
Frederik Hendrik een bezoek aan het strand. Pinken liggen op rollers op het strand.
De pink op de voorgrond wordt uitgeladen. Twee ruiters te paard en een hond kijken
naar het werk van de vissers. (Coll. Royal Museums, Greenwich, UK) |
|
|
De gevangen vis wordt gesorteerd
en uitgestald voor de opkopers met de manden. De platte manden werden op het hoofd
gedragen en omdat ze lekten droegen mannen en vrouwen hoofddeksels. |
|
Simon de Vlieger was schilder van
zeestukken, strandscènes, landschappen en af en toe een genrestuk of portret.
Hij maakte ook tekeningen, waarbij de boslandschappen overheersten. De Vlieger is
waarschijnlijk geboren en getogen in Rotterdam en kwam daar met regelmaat weer terug,
hoewel hij ook in Amsterdam, Delft en Weesp ingeschreven is geweest. Omstreeks 1630
schilderde hij zijn eerste strandtafereel en vanaf 1650 maakte hij vooral kustgezichten,
zeestukken met een kalme zee en bosgezichten. (Bron: Wikipedia.org) |
|
Bronnen: |
Simon Jacobsz. de Vlieger op Wikipedia |
Op het strand van Scheveningen, 1633 |
|
|
|