|
|
|
Adam Willaerts
(1577-1664) |
Adam Willaerts dateerde dit schilderij met 1616.
De kerk in de verte links lijkt op de Oude Kerk van Scheveningen. Op een hoog duin
staat een vuurbaken. Op de kust op de achter- en voorgrond liggen pinken. Een kar
met paard staat te wachten, terwijl een man een paal brengt om de pink over op het
strand te trekken. Rechts bij de branding is een voorbeeld van 'vrouwenspoelerij'
uitgebeeld en zoekt een man met een schepnet naar schelpen. Op zee zeilen twee Nederlandse
en een Spaans schip, waarbij dit laatste vanaf het voorste schip, onder vuur wordt
genomen. Het zijn zeer voorname burgers, die naar het strand zijn gekomen. Misschien
om naar de grote vissen te kijken. Tussen de vissers en de voorname man liggen twee
vissen van elk ongeveer 2 meter. Het zou kabeljauw kunnen zijn, die in de Noordzee
ongeveer 2 meter kan worden. De kleding van de voorname mannen en vrouwen waren in
1616 grote mode. (Coll. Prince of Lichtenstein, Vaduz). |
|
Adam Willaerts legde zich toe op
het schilderen van stads-, zee- en strandgezichten. Zijn composities in Vlaamse stijl
zijn verhalend en fantasievol en volgen doorgaans de traditionele schilderij-indeling.
Een evenwichtige verhouding tussen voorgrond, middenplan en achtergrond typeert zijn
werk, evenals een traditioneel kleurenpalet en een schematische weergave van golven.
Hij bleef die stijl trouw, ook toen het zeegezicht in Holland sterk evolueerde in
de richting van een meer naturalistische uitbeelding van de zee en de schepen die
erop voeren. (Bron: Wikipedia.org) |
|
Bronnen: |
Adam Willaerts op Wikipedia |
Kustlandschap 1616 |
|
|
|