|
Edward William
Cooke (1811-1880) Het strand van Scheveningen |
Het strand van Scheveningen met viskopers.
In het midden een hondenkar, die werd gebruikt om vis te vervoeren.
(Coll. Christies.com).
Eenzelfde hondenkar is te zien op de schilderijen van zijn tijdgenoten Adrianus David
Hilleveld (1838-1869) links en Petrus Paulus Schiedges (1813-1876) rechts. Op de
drie schilderijen komt eenzelfde hondenkar voor. De plank op de voorgrond en de koetsen
op het strand komen zowel bij Cooke als bij Schiedgens voor. Het lijkt erop, dat
ook in de 19e eeuw schilders door elkaar werden geïnspireerd. |
|
|
William Bernard Cooke waren beiden
bekende graveurs en Cooke werd opgevoed in hun grote artistieke vriendenkring. Cooke
was al vroeg een geschoolde graveur en had veel belangstelling voor marine onderwerpen.
Hij profiteerde van de adviezen van Clarkson Standfield en David Roberts. In 1833
begon Cooke met olieverf schilderijen en nam lessen bij James Stark. Hij ging op
reis en werd een groot bewonderaar van de Nederlandse zeeschilders bij een bezoek
aan Holland in 1837. De volgende 23 jaar kwam hij regelmatig terug en bestudeerde
de kustlandschappen en licht, evenals de werken van de Oude Hollandse meesters. Dit
resulteerde onder andere in het schilderij 'Beaching a Pink at Scheveningen' dat
hij in 1855 tentoonstelde in de Royal Academy, waarvan hij lid was sinds 1851. (Bron:
Wikipedia.org) |
|
Bronnen: |
Edward William Cooke on Wikipedia |
On the Beach of
Scheveningen |