Paul Joseph Constantin Gabriël (1828-1903)
Paul Gabriël schilderde een ode aan Scheveningen, een panoramisch gezicht op het Kurhaus. Vanaf een hoog standpunt ligt als een baken aan zee het Kurhaus met een nog grotendeels onbebouwd gebied aan de landzijde. De De lage horizon, de grote luchtpartij geeft het schilderij een gevoel van een enorme ruimte. Maar de ruimtelijkheid zal snel verdwijnen. Aan het einde van 1895 kon Gabriël het niet langer uithouden aan de Kanaalweg. Aan de overzijde van zijn huis werd druk gebouwd.
Op het schilderij heeft Gabriël het Kurhaus op de voorgrond geschilderd. De vage contouren van een kerk en rechts daarvan vaga andere gebouwen wekt de indruk, dat het Kurhaus naar de kijker toekomt. Links van het kerkgeboud is een open stuk land. Dat was de situatie rond 1885, na de bouw van het eerste Kurhaus. Het kerkgebouw moet de Oude Badkapel zijn, die in 1874 werd gebouwd en in 1913 moest wijken voor de veranderingen rond het Gevers Deynootplein.
De Badkapel had twee toren, maar vanuit het standpunt, dat Gabriël innam bij het schilderen is het moelijk, dat hij die als één toren heeft gezien.
De contouren van de gebouwen naast de Oude Badkapel moeten die van Hotel d'Orange ofwel het Oranje Hotel zijn met de bijbehorende villa's, dat in 1872-1874 werd gebouwd. De witte strepen op het schilderij zijn beekjes in de duinen. Helemaal links staat de helft van een gebouw, waarmee Gabriël waarschijnlijk de watertoren heeft willen weergeven. De watertoren werd in 1874 gebouwd.
Links van het Kurhaus heeft Gabriël de contouren van een aantal gebouwen geschilderd, waaronder Hotel Garni, dat reeds in 1853 werd gebouwd.
Links het eerste Kurhaus in 1885 met de torentjes en rechts de achter- en de voozijde van de Oude Badkapel aan het Gevers Deynootplein in 1885.
 
Bronnen:
Schilderen en wonen op Scheveningen in de Belle Époque, Tiny de Liefde - van Brakel, Muzee Scheveningen, 2008
Kurhaus 1885
Oude badkapel 1885