Philip Lodewijk Jacob Frederik Sadée (1837 -1904)
Wachten op de terugkeer en de weesjes op het duin. Oma en haar kleinkind wachten op de terugkomst van de zoon en vader. Het schilderij rechts staat bekend als : Weesjes. Drie meisjes staan op het duin en kijken naar de zee, waar vandaan hun vader niet is teruggekomen. Links en rechts (Coll. Christies.com)
 
Sadée begon met schilderen op 20-jarige leeftijd. Hij begon met het schilderen van bijbelse taferelen en historiestukken. Later richtte hij zich op het dagelijkse leven. In Scheveningen kwam hij in aanraking met het vissersleven. Hier werd hij door geboeid en het strand en de duinen werden voor hem een bron van inspiratie, maar hij schildert ook stadsgezichten. Kenmerkend voor Sadée zijn de heldere kleuren. Sadée studeerde samen met J.J. van de Sande Bakhuyzen in Düsseldorf. Hij heeft reizen gemaakt naar België, Duitsland, Frankrijk en Italië. Aan de Haagse Tekenacademie heeft Sadée de functie van hoofddocent vervuld.
Aanvankelijk maakte de Haagse schilder Philip Sadeé historiestukken. Vanaf 1865 studeerde hij aan de Düsseldorfer academie, centrum van de Düsseldorfer Mahlerschule, beroemd om zijn genreschilderkunst. Daar begon Sadee met het schilderen van genrestukken. Na zijn terugkeer in Nederland in 1888 legde hij zich toe op het vissersgenre. Daartoe verbleef hij veel in Scheveningen, vooral in het najaar, met zijn lage zon, grijze luchten en nevel. Evenals Josef Israëls bracht hij vaak het zware leven van de vrouwen in beeld. Musea: o.a. Rijksmuseum in Amsterdam en het Haags Gemeentemuseum. (Bron: Wikipedia.org)
 
Bronnen:
Philip Sadée op Wikipedia
Wachten op de terugkeer
Weesjes op het duin