|
|
 |
Philip Lodewijk
Jacob Frederik Sadée (1837 -1904) |
Wachten op de terugkeer en de weesjes
op het duin. Oma en haar kleinkind wachten op de terugkomst van de zoon en vader.
Het schilderij rechts staat bekend als : Weesjes. Drie meisjes staan op het duin
en kijken naar de zee, waar vandaan hun vader niet is teruggekomen. Links en rechts
(Coll. Christies.com) |
|
Sadée begon met schilderen
op 20-jarige leeftijd. Hij begon met het schilderen van bijbelse taferelen en historiestukken.
Later richtte hij zich op het dagelijkse leven. In Scheveningen kwam hij in aanraking
met het vissersleven. Hier werd hij door geboeid en het strand en de duinen werden
voor hem een bron van inspiratie, maar hij schildert ook stadsgezichten. Kenmerkend
voor Sadée zijn de heldere kleuren. Sadée studeerde samen met J.J.
van de Sande Bakhuyzen in Düsseldorf. Hij heeft reizen gemaakt naar België,
Duitsland, Frankrijk en Italië. Aan de Haagse Tekenacademie heeft Sadée
de functie van hoofddocent vervuld.
Aanvankelijk maakte de Haagse schilder Philip Sadeé historiestukken. Vanaf
1865 studeerde hij aan de Düsseldorfer academie, centrum van de Düsseldorfer
Mahlerschule, beroemd om zijn genreschilderkunst. Daar begon Sadee met het schilderen
van genrestukken. Na zijn terugkeer in Nederland in 1888 legde hij zich toe op het
vissersgenre. Daartoe verbleef hij veel in Scheveningen, vooral in het najaar, met
zijn lage zon, grijze luchten en nevel. Evenals Josef Israëls bracht hij vaak
het zware leven van de vrouwen in beeld. Musea: o.a. Rijksmuseum in Amsterdam en
het Haags Gemeentemuseum. (Bron: Wikipedia.org) |
|
Bronnen: |
Philip Sadée op Wikipedia |
Wachten op de
terugkeer |
Weesjes op het
duin |
|
|
|