|
Andreas 'Andries'
Schelfhout (1787-1870) |
Een rijtoer van leden van de koninklijke
familie op het Scheveningse strand, temidden van veel strandbezoekers; geheel links
het paviljoen van koningin Wilhelmina (gereed november 1827), links van het midden
de toren van de Oude Kerk, 1838. (Coll. Beeldbank Haags Gemeentearchief) |
|
Het Paviljoen Von Wied (ook: Het
Koninklijk paviljoen en Paviljoen De Witte) is een buitenverblijf in Scheveningen.
Het werd gebouwd in 1827 in opdracht van koning Willem I als verjaardagscadeau voor
zijn echtgenote koningin Frederica Louisa Wilhelmina van Pruisen. Zij moest in verband
met haar gezondheid veel aan zee verblijven en tekende en schilderde hier veel. Het
paviljoen werd gebouwd naar een neoclassistisch ontwerp van Adriaan Noordendorp in
de vorm van een kruis en met twee goden bij de entree. Aanvankelijk heette dit 'Het
koninklijk paviljoen'. Willem I liet het paviljoen na aan zijn zoon prins Frederik
die er niet vaak verbleef. Frederiks dochter Marie erfde het paviljoen in 1881. Daarna
werd het vernoemd naar haar familie; zij was namelijk getrouwd met Wilhelm Adolf
van Wied. Tot 1911 zou het paviljoen bezit van haar familie blijven. Edward Titus
Rubinstein kocht het paviljoen van de familie Von Wied en verkocht het zeven jaar
later aan Sociëteit De Witte.
In 1926 werd begonnen aan een ingrijpende verbouwing en uitbreiding onder leiding
van architect J. Limburg. Driekwart van de grond werd verkocht aan de N.V. Bouw-
en Exploitatie-Maatschappij. Op deze weiden werden twintig herenhuizen gebouwd onder
architectuur van Yme Bouma, gevolgd door een bouwplan van 22 herenhuizen door archtiect
J. Kooyman.
In 1994 werd nogmaals een ingrijpende verbouwing voltooid, ditmaal onder leiding
van Wim Quist. Hij realiseerde o.a. onder het paviljoen het museum Beelden aan Zee.
Het oorspronkelijke huis dat dus al sinds 1918 bij Sociëteit De Witte hoort,
wordt door de leden in de zomermaanden gebruikt. Ook wordt het paviljoen gebruikt
als party- en vergadercentrum.
Thans is er ook Museum Beelden aan zee in gehuisvest. |
|
Andreas Schelfhout (1787-1870) was
een Nederlands landschapsschilder, etser en lithograaf.
Schelfhout was de zoon van de Gentse lijstenmaker en vergulder, Jean-Baptiste Schelfaut,
die zich in 1788 in Den Haag vestigde. Hij begon als medewerker van zijn vader bij
het maken en vergulden van lijsten tot zijn vierentwintigste. Hij was ook gevelschilder,
maar maakte ook schilderijen in zijn vrije tijd. In 1811 maakte Schelfhout zijn debuut
in een tentoonstelling met drie kleine werken. Deze landschappen trokken de belangstelling
van het publiek. Zijn ouders begrepen dat hij potentieel bezat en stuurden hem voor
verdere opleiding naar Joannes Breckenheijmer, die toneeldecorateur bij de Haagse
Schouwburg was. Hij leerde er niet alleen de technische aspecten van het vak, zoals
perspectief en verfbereiding, maar ook hoe hij landschappen of stadsscenes moest
schilderen. Hij maakte studies van de grote meesters uit de 17de eeuw en begon te
schilderen in de open lucht (hij was hierin een voorloper van de School van Barbizon).
(Bron: Simonis&Buunk, Ede) |
|
Bronnen: |
Andreas Andries Schelfhout op Wikipedia |
Paviljoen Von Wied op Wikipedia |
Een rijtoer van leden van de koninklijke familie |