Terug naar Startpagina
Strandschilders 1800-1900
M t/m Z
Jean Baptiste Madou
Willem Mandemaker
W.C. Margadant
Jacob Maris
Willem Maris
Anton Mauve
Walter William May
Wilhelm Mayer-Rhodius
Johan Meijer
Hendrik W. Mesdag
Johannes Mesker
Roelof van der Meulen
Carl Wilhelm Mieling
Jozef Moerenhout
Hugo Mühlig
Wilhelmus Muller
Auguste Henri Musin
Willem Nakken
Johannes Albert Neuhuys
Emil Neumann
Anton Nolthenius de Man
Wijnand Nuyen
Onbekend
Witzel Opdenhoff
Georgius van Os
Pieter van Os
Nicolaas Penning
Jan Willem Pieneman
Evert Pieters
Edouard Pingret
Ary Pleysier
Prenten van Scheveningen
Robert Pritchett
Roelof Raar
Charles Rochussen
Willem Roelofs
Nicolaas Roosenboom
Pieter Roosing
Philip Sadée
H. vd Sande Bakhuyzen
Andreas Schelfhout
Gerrit Scheurleer
Petrus Schiedges jr.
Petrus Schiedges sr.
Gustav Schönleber
Johannes Schotel
Leonardus Schweickhardt
Willem van Senus
Ferdinand Carl Sierig
Dirk Sluyter
Jan Smits
George Stanfield
Alfred Stannard
Alfred Stevens
Jan Striening
John Syer
Abraham Teerlink
Jan Baptist Tetar van Elven
Willem Tholen
Hans Thoma
Willem Troost
Arnoldus Cornelis Verhees
Petrus Vertin
Elchanon Verveer
Mauritz Verveer
Salomon Verveer
Reinier Vinkeles
Willem Wagner
Johannes Walter
James Webb
Hendrik Weissenbruch
Adrianus Wilbers
400 jaar Strandschilders
op Scheveningen
1600-1700
1700-1800
1800-1900 A t/m L
1800-1900 M t/m Z
1900-2000 A t/m L
1900-2000 M t/m Z
2000-heden
Muurschilderingen
Scheveningen op keramiek 1
Scheveningen op keramiek 2
Herdenkingspenningen
Panorama's
Algemeen
Scheveningen toen en nu
Huifkarren op Scheveningen
Zeeslagen bij Scheveningen
Het kanon van Scheveningen
Waarzegster op Scheveningen
Boeken over Scheveningen
Links
Over de Website
Contact
   

Jean Baptiste Madou (1796-1877)
Madou was een van de belangrijkste Belgische genre-schilders van de 19de eeuw. Zijn met grote precisie uitgewerkte schilderijen en aquarellen hebben een humoristische, soms moraliserende ondertoon. Zij werden zowel door critici als liefhebbers geprezen en Madou ontving tijdens zijn leven al vele hoge onderscheidingen. Zijn loopbaan begon hij als calligrafist, portret-lithograaf en cartograaf, hetgeen zijn grote aandacht voor details verklaart. Musea: o.a. Museum voor Schone Kunsten in Brussel. (Bron tekst: Simonis&Buunk, Ede).
Pecheur Hollandais, 1825. Negentiende-eeuwse Scheveningse vrouwen en visser. De vrouwen dragen een mutsje en een vishoed. De linkervrouw draagt en schoudermantel, een halsdoek en een laaguitgesneden jak met waarschijnlijk opgetrokken rok en voorschoot. Aan haar voeten draagt zij donkere kousen en schoenen. Bij de rechtervrouw is haar schoudermantel en waarschijnlijk opgetrokken rok te zien. De visser, rechts van de vrouwen, draagt een hoge hoed, een stropje met korsjak en hemdrok en een kniebroek met kousen en schoenen. Hij is waarschijnlijk schipper in hoge rang. Kerk van Scheveningen is op de achtergrond te zien, evenals de zee en het strand met een groepje figuren. Op deze ets staat het Heerenlogement spiegelverkeerd afgebeeld, links van de kerk. (Bron tekst: Beeldbank Haags Gemeentearchief). Afbeelding: (Coll. Particulier bezit). (Klik voor een groter formaat op de afbeelding)
Bij spiegelen van de ets staat het Heerenlogement op de juiste plaats, rechts van de kerk. (Coll. Particulier bezit). (Klik voor een groter formaat op de afbeelding)
Paviljoen Von Wied in Scheveningen ofwel Pavillon de la Reine a Scheveningue. Steendruk van Madou naar Pingret. Brussel, Jobard, ca 1825-1830. Ca 14 x 20 cm. Gezicht over het strand zuidwaards met linksboven het paviljoen, op de voorgrond diverse strandkoetsen, in de verte steekt de kerktoren boven de duinen uit, 1838. (Bron van de afbeelding is van internet verdwenen). (Klik voor een groter formaat op de afbeelding)
Gezicht op de kust vanuit het N. Links achter de duinen de toren van de Ned. Herv. Kerk van Scheveningen, 1825. (Coll. Universiteitsbibliotheek, Leiden). (Klik voor een groter formaat op de afbeelding)
 
Pecheur, 1827. Negentiende-eeuwse Scheveningse visser in gekleed kostuum. Deze deftig geklede visser draagt een soort hoge hoed. Om zijn korsjak met lange mouwen is een das met motieven geknoopt. Waarschijnlijk draagt hij onder zijn korsjak een hemdrok, waarvan alleen de mouwen zijn te zien. Zijn broek komt tot over de kuiten, aan zijn voeten heeft hij witte kousen met schoenen met gespen. De man leunt tegen een houten afzetting en heeft een pijp in zijn mond. Op de achtergrond is een vrouw met twee kinderen op het strand met enkele schuiten te zien. (Coll. Streekdrachten in Nederland, Nederlands Openluchtmuseum, Arnhem). (Klik voor een groter formaat op de afbeelding)
 
Femme de Scheveninge, 1827. Negentiende-eeuwse Scheveningse vrouw in gekleed kostuum. Ze draagt een muts met langere vlerken en gebogen gouden ijzers. Een doek met motieven over de halsuitsnijding. Een lange, gebloemd katoenen jak over een gebloemde katoenen rok. Erover wordt een witte voorschoot gedragen met aan de onderkant een afgewerkte rand. Aan haar voeten donkere kousen met muiltjes. Op de achtergrond is de zee met het strand te zien en drie andere figuren. (Coll. Beeldbank Haags Gemeentearchief). (Klik voor een groter formaat op de afbeelding)
 
Bronnen:
Jean Baptiste Madou
Pecheur Hollandais. Particulier bezit.
Paviljoen Von Wied. Bron onbekend
Gezicht op de kust vanuit het Noorden
Pecheur
Femme de Scheveninge