Het Paviljoen Von Wied (ook: Het
Koninklijk paviljoen en Paviljoen De Witte) is een buitenverblijf in Scheveningen.
Het werd gebouwd in 1827 in opdracht van koning Willem I als verjaardagscadeau voor
zijn echtgenote koningin Frederica Louisa Wilhelmina van Pruisen. Zij moest in verband
met haar gezondheid veel aan zee verblijven en tekende en schilderde hier veel. Het
paviljoen werd gebouwd naar een neoclassistisch ontwerp van Adriaan Noordendorp in
de vorm van een kruis en met twee goden bij de entree. Aanvankelijk heette dit 'Het
koninklijk paviljoen'. Willem I liet het paviljoen na aan zijn zoon prins Frederik
die er niet vaak verbleef. Frederiks dochter Marie erfde het paviljoen in 1881. Daarna
werd het vernoemd naar haar familie zij was namelijk getrouwd met Wilhelm Adolf van
Wied. Tot 1911 zou het paviljoen bezit van haar familie blijven. Edward Titus Rubinstein
kocht het paviljoen van de familie Von Wied en verkocht het zeven jaar later aan
Sociëteit De Witte. Thans is er ook Museum Beelden aan zee in gehuisvest.
Abraham Johannes Couwenberg (1806-1844)
en Offermans, A. J.
Vissersvolk bijeen op een duin ten noorden van het Koninklijk Paviljoen (later: Paviljoen
von Wied), 1828. (Voor een groter formaat klik op de afbeelding)
Jean Baptiste Madou (1796-1877)
Paviljoen Von Wied in Scheveningen ofwel Pavillon de la Reine a Scheveningue. Steendruk
van Madou naar Pingret. Brussel, Jobard, ca 1825-1830. Ca 14 x 20 cm. Gezicht over
het strand zuidwaards met linksboven het paviljoen, op de voorgrond diverse strandkoetsen,
in de verte steekt de kerktoren boven de duinen uit. (Voor een groter formaat klik
op de afbeelding)
Andreas Schelfhout, (1787-1870)
Een rijtoer van leden van de koninklijke familie op het Scheveningse strand, temidden
van veel strandbezoekers; geheel links het paviljoen van koningin Wilhelmina (gereed
november 1827), links van het midden de toren van de Oude Kerk, 1838. (Voor een groter
formaat klik op de afbeelding)
Onbekende tekenaar.
Het koninklijk paviljoen (later: Paviljoen von Wied), gebouwd in 1827 voor koningin
Wilhelmina, eerste echtgenote van koning Willem II (architect: A. Noordendorp), 1844.
(Voor een groter formaat klik op de afbeelding)
Ary Pleysier (1809-1879)
Strand van Scheveningen met bomschuiten en het Paviljoen Von Wied op het duin. Het
Paviljoen Von Wied werd in 1827 in gebruik genomen. De echtgenote van koning Willem
I, prinses Wilhelmina van Pruissen, leed aan slapeloosheid en de nabijheid van de
zee moest haar genezing brengen. Op de voorgrond sorteren vissers de vis, 1850. (Voor
een groter formaat klik op de afbeelding)
Hendrik Wilhelmus Last (1817 - 1873)
Het koninklijk paviljoen (later: Paviljoen von Wied) 1855. ..... Het Paviljoen werd
door koning Willem I gebouwd met het doel om voor zijne Gemalin die veel aan slapeloosheid
leed, genezing daarvan te vinden door een verblijf in de onmiddellijke nabijheid
van de zee. De geheele inrichting van het gebouw duit er op, dat het de bedoeling
was slechts een pied à terre te maken voor een bezoek op den dag. ..., 1855.
(Voor een groter formaat klik op de afbeelding)
Petrus Paulus Schiedges sr. (1813-1876)
Vis sorteren op het strand van Scheveningen. Links op het duin het Badhotel met daarnaast
Grand Hotel Garni en in de verte het Paviljoen Von Wied en de toren van de Oude Kerk
van Scheveningen. Op de voorgrond de visafslag en op de hoogte van de bomschuit een
hondenkar voor het vervoer van vis, 1860. (Voor een groter formaat klik op de afbeelding)
Willem Troost (1812-1893)
Vissers, viskopers en bomschuiten op het strand ter hoogte van het Paviljoen Von
Wied. In de verte zijn vaag de contouren te zien van de toren van de Oude Kerk van
Scheveningen, 1860. (Voor een groter formaat klik op de afbeelding)
Hendrik Willem Mesdag (1831-1915)
Heeft u in Scheveningen wel eens op een hoog duin gestaan en goed om u heen gekeken?
U ziet dan hoe de zee in duinen en vervolgens in de stad overgaat. Hendrik Willem
Mesdag, één van de bekendste kunstenaars van de Haagse School, legde
dit vergezicht op de zee, de duinen en het dorp Scheveningen vast op een panoramisch
doek en creeërde daarmee het grootste schilderij van Nederland; niet minder
dan 120 meter lang en maar liefst 14 meter hoog. Links het Paviljoen Von Wied
in 1881. (Voor een groter formaat klik op de afbeelding)
Agnes van den Brandeler (1918-2002)
Paviljoen De Witte ofwel het Paviljoen Von Wied te Scheveningen, 1948. (Voor een
groter formaat klik op de afbeelding)
Wim Bettenhaus, (geb. 1942)
Paviljoen Von Wied in 1990 met op de voorgrond de strandmuur. (Voor een groter formaat
klik op de afbeelding)
Anneloes Groot (geb. 1955)
Trap van het strand naar de boulevard met het Paviljoen Von Wied op de achtergrond,
2009. (Voor een groter formaat klik op de afbeelding)
Wim Bettenhaus, (geb. 1942)
Pellenaerstraat, Paviljoen Von Wied, 1998. (Voor een groter formaat klik op de afbeelding)
Anneloes Groot (geb. 1955)
Het Paviljoen Von Wied in vogelvlucht.
Op de achtergrond Residentie Seinpost, 2009. (Voor een groter formaat klik op de
afbeelding)