Heinrich Rasch
(1840-1913) |
Heinrich Rasch behoorde tot de Duitse
schilders die vanaf omstreeks 1870 's zomers naar de Nederlandse kust trokken om
het vissersleven te schilderen. De van origine Deense Rasch leerde het vak bij Hans
Gude en Arthur von Ramberg in München. Daarna had hij zijn eigen atelier in
deze stad. Het strand met het levendige komen en gaan van de bomschuiten vormde voor
de schilder een voortdurende bron van inspiratie. Toen het idee post vatte dat baden
in zee heilzaam was voor de gezondheid en Scheveningen geliefd werd als kuuroord
en badplaats, schilderde hij ook het mondaine strand van Scheveningen. In zijn vlotte
penseelstreek toont Rasch zich een impressionist. De koele kleuren van zijn palet
en de hier en daar nauwkeurige tekening verwijzen naar zijn Scandinavische achtergrond.
(Bron: Simonis&Buunk, Ede) |
 |
Op het strand van Scheveningen, 1891
met op de achtergrond het bruin gekleurde gebouw van Hotel Oranje. (Klik voor een
groter formaat op de afbeelding). (Coll. Simonis&Buunk, Ede) |
 |
Vissersvrouwen op het strand. (Coll.
Artnet.com) |
 |
Wachtende vissersvrouwen. (Coll.
Hargesheimer & Güther Kunstauktionen, Düsseldorf) |
 |
De aankomst van de vangst, 1905.
(Coll. Christies.com) |
 |
Links: Vissersvolk op het strand
van Scheveningen, 1910 en rechts: Roddelende vissersvrouwen. Links en rechts (Bron:
Artsalesindex.artinfo.com) |
|
Bronnen: |
Op het strand
van Scheveningen |
Vissersvrouwen
op het strand |
Wachtende vissersvrouwen |
De aankomst van
de vangst |
Vissersvolk op het strand van Scheveningen |
Roddelende vissersvrouwen |
|