Joseph Bles (1825-1875) |
Joseph Bles was een leerling van
de Haagse schilder Salomon Verveer. Hij zette de traditie van zijn leermeester voort
in zonnige stadsgezichten en Scheveningse strandgezichten met schuiten en vissers,
soms gestoffeerd met vrolijke gezelschappen. Door het sterk verhalende en vaak humoristische
gehalte van zijn schilderijen wordt zijn werk vaak vergeleken met dat van de genreschilders
D. Bles en A.H. Bakker Korff die in hun schilderijen vaak een scherp en geestig beeld
van hun tijd gaven. Musea: o.a. Haags Gemeentemuseum. (Bron: Simonis&Buunk, Ede) |
 |
Om vanaf het einde van de Keizerstraat
naar het water te komen moesten de deftige dames en heren uit Den Haag door het mulle
zand lopen. In 1804 werd een planken vloer gelegd, waarover de badgasten naar het
strand konden lopen. Aan het begin en het einde moesten de bezoekers een duit in
de Armenbus doen. De Haagse kunstenaar Joseph Bles (1825-1875) schilderde de Armenbrug
met enkele modieus geklede dames en een heer. De brug bleef tot 1877 in gebruik.
Ezeltje rijden was in de 19e eeuw populair. Rechts is een deel van de witte gevel
van hotel Zeerust te zien met het Badhuis van Maas. (Coll. Simonis&Buunk, Ede) |
 |
Voor de Armen staat op de boog van
de Armenbrug geschiilderd. 73 jaar lang werden duiten geïnd van de welgestelden,
die gebruik wilden maken van het houten plankier naar de branding. Links staat het
Kalhuis, waar oude vissersmannen en vrouwen kwamen "kallen" ofwel kletsen.
(Coll. Simonis&Buunk, Ede) |
 |
Elegant geklede badgasten en bomschuiten
op het Scheveningse strand. (Coll. Simonis&Buunk, Ede) |
 |
Bomschuiten liggen gereed voor vertrek.
Voorname mensen lopen in het duin. De locatie van het huisje rechts is waarschijnlijk
een kunstenaars vrijheid. (Coll. Simonis&Buunk, Ede) |
 |
Vissersfamilies bij een huis onderaan
het duin. Rechts boven is een deel te zien van de koepel van dominee Faassen de Heer,
die van 1798 tot 1835 predikant in Scheveningen was. (Coll. Simonis&Buunk, Ede) |
 |
Het strand van Scheveningen met in
de verte de contouren van het Oranje Hotel, dat in 1872-18745 werd gebouwd. Het gebouw
met de vlaggen in top is het Stedelijk Badhuis, dat in 1856 was uitgebreid met twee
vleugels met twee grote zalen. Rechts zijn de contouren te zien van hotel Garni,
het latere Grand Hotel, dat in 1858 werd geopend. (Coll. Simonis&Buunk, Ede) |
 |
Bomschuit op het strand van Scheveningen
met rechts op het duin de contouren van het Stedelijk Badhuis, dat in 1856 was uitgebreid
met twee vleugels met twee grote zalen. (Coll. Artnet.com) |
 |
Joseph Bles (1825-1875) schilderde
de elegante dames en heren op het strand van Scheveningen en putte inspiratie uit
het schilderij hieronder van Frederik Hendrik Kaemmerer (1839-1902) of misschien
was het omgekeerd. (Klik voor een groter formaat op de afbeelding). (Publicatie Muzee
Scheveningen) |
 |
Het strand van Scheveningen van Frederik
Hendrik Kaemmerer (1839-1902) (Coll. Artnet.com) |
 |
Vissers en mondaine wandelaars op
het strand van Scheveningen (Coll. Simonis&Buunk, Ede) |
 |
Strandgezicht van Scheveningen. De
netten van de bomschuit, hangen in de mast te drogen. In de verte is de toren van
de Oude Kerk te zien en links op de voorgrond de contouren van het Paviljoen Von
Wied. Het werd in 1826 gebouwd in opdracht van Koning Willem I voor zijn gemalin
Wilhelmina van Pruisen, die aan slopeloosheid leed. Op het strand zijn elegante dames
en heren afgebeeld en op de voorgrond vissersvrouwen. (Coll. Sothebys.com) |
 |
Elegant en modieus geklede Haagse
burgers en Scheveningse vissersvrouwen op het strand. (Coll. Christies.com) |
 |
De locatie van de huizen achter het
duin is niet duidelijk, maar zou het Schuitengat ofwel de huidige Schuitenweg in
Scheveningen kunnen zijn. (Bron: Personenencyclopedie.info) |
 |
Een vrolijk gezelschap op het duin
met rechts Café Zee en Duinzigt. (Coll. Haags Historisch Museum) |
 |
Vissersvolk met elegant gezelschap
op het strand van Scheveningen. Joseph Bles was een leerling van de Haagse schilder
Salomon Verveer. Hij zette de traditie van zijn leermeester voort in zonnige stadsgezichten
en Scheveningse strandgezichten met schuiten en vissers, soms gestoffeerd met vrolijke
gezelschappen. (Coll. Galerie Dick van Straten, Den Haag) |
 |
Bomschuiten op het strand van Scheveningen
met op de voorgrond elegant geklede strandbezoekers. (Coll. Artnet.com) |
 |
Elegant geklede dames en heren ontmoeten
elkaar op het strand van Scheveningen. Rechts op het duin het Paviljoen Von Wied
en in de verte het Stedelijk Badhuiz met vlaggen in top. (Coll. Artnet.com) |
 |
Een zonnige dag op het strand van
Scheveningen met op het duin de vage contouren van het Stedelijk Badhuis. (Coll.
Artnet.com) |
|
Bronnen: |
David Joseph Bles |
De Keizerstraat en armenbrug |
Gezicht op het Kalhuis en de loopbrug,
Scheveningen |
Bedrijvigheid op het Scheveningse strand |
Figuren in de duinen en op het strand |
Strandgezicht met vissers en schepen
in Scheveningen |
Scheveningse bomschuiten en vissersvolk
op het strand |
Bomschuit op het
strand van Scheveningen |
Strandtafereel Joseph Bles Schilderen
en wonen op Scheveningen in de Belle Époque, Tiny de Liefde - van Brakel,
Uitgave Muzee Scheveningen 2008. |
Strandtafereel
van Frederik Hendrik Kaemmerer |
Vissers en mondaine
wandelaars op het strand van Scheveningen |
Figuren op het
strand van Scheveningen |
Elegant geklede
mensen op het strand |
Schuitenweg Scheveningen |
Café Zee en Duinzigt Scheveningen,
1870 |
Vissersvolk met
elegant gezelschap op het strand van Scheveningen |
Bomschuiten op het
strand van Scheveningen |
Elegant geklede dames
en heren ontmoeten elkaar op het strand van Scheveningen |
Een zonnige dag op
het strand van Scheveningen |
|