Jean-Antoine Théodore
de Gudin (1802-1880) |
Jean-Antoine de Gudin was in de 19e
eeuw een belangrijke schilder, die zich al vroeg specialiseerde in groot formaat
romantische en naturalistische zee- en strandgezichten. Hij studeerde bij Anne-Louis
Girodet en Antoine-Jean Gros aan de École des Beaux-Arts in Parijs. In 1838
kreeg hij van de Franse regering de opdracht om een groot aantal schilderijen te
maken van de successen van de Franse Marine. Gedurende zijn lange leven vulde hij
veel Europese verzamelingen en Galeriën. Hij hangt in bijna alle grote musea
in Europa, vooral in Parijs, London Moskou en sinds 1845 ook in de Berliner Nationalgalerie.
Meer nog dan zijn kollosale werken zijn zijn olieverfstudies, aquarellen en tekeningen
in trek. (Bron: Wikipedia.org) |
 |
Het Scheveningse strand, 1844. Een
'vogelperspectief' van Scheveningen met de 'Oude Kerk' en op de achtergrond donkere
onweerswolken. Rechts van de kerk staat in de verte het het 'heerenlogement' van
de toenmalige eigenaar Habraken. Het is niet duidelijk of het gebouw vóór
de kerk "Nieuw-Soetenburgh" is. (Coll. Pushkin Museum, Moskou)). (Klik
voor een groter formaat op de afbeelding) |
 |
Een Nederlands strandgezicht, 1844.
(The Wallace Collection, UK). De figuren op dit schilderij dragen 17e eeuwse kleren
en het werd geschilderd in Seaton House, Old Aberdeen, het huis van de schoonvader
van Gudin, generaal Sir James Hay). (Klik voor een groter formaat op de afbeelding) |
 |
Strandgezicht met boten, 1862. (Zeeuws
Velinghuis, Middelburg)). (Klik voor een groter formaat op de afbeelding) |
 |
Kustgezicht, 1846. (Bron: Vrubel.ru)).
(Klik voor een groter formaat op de afbeelding) |
|
Bronnen: |
Jean-Antoine Théodore de Gudin
op Wikipedia |
Het Scheveningse
strand, 1844 |
Strandgezicht
met boten, 1862 |
Kustgezicht, 1846 |