Johann Ludwig
Bleuler (1792-1850) en Sigismond Himely (1801 - 1872) |
Johann Ludwig Bleuler werd als zoon
van de beroemde Zwitserse landschapschilder van zijn tijd, Johann Heinrich Bleuler
geboren. Hij was de jongere broer van de schilder Johann Heinrich Bleuler. In de
kunstuitgeverij van zijn vader, kreeg hij een grondige opleiding en kunstzinnige
vorming als schilder en tekenaar. In de jaren 1817-1818 Bleuler reizen naar het Rijndal
en maakte zijn eerste landschapstudies en nam in 1819 aan een tentoonstelling in
Zürich deel. In hetzelfde jaar ging hij op studie- en handelsreis naar Brussel
en Amsterdam. Vermoedelijk heeft hij tijdens die reis ook een uitspapje naar Scheveningen
gemaakt. Over Sigismond Himely zijn geen gegevens op internet te vinden. |
 |
Deze gouache van de Zwitser Johann Ludwig Bleuler
staat bekend als: "Vue de Scheveningen, vers le bains de Mer" De datering
is niet bekend. Bleuler tekende de kop van de Keizerstraat met links het Heerenlogement
en onderaan het duin staat het zomerhuis Nieuw Soetenburgh. Op het duin staat de
koepel van het tuinhuis van dominee Faassen De Heer, die van 1798 tot 1835 predikant
was te Scheveningen. Waarschijnlijk moet het donkerbruin gekleurde gebouwtje met
de paal ervoor de Seinpost voorstellen. Rechts heeft Bleuler een grijze koepel getekend.
Daarmee heeft hij de plek van de oude R.K. Kerk van de H. Antonius Abt te Scheveningen
in de Keizerstraat willen aangeven. 25 juni 1834 was de kerk ingewijd. Bruno van
Straaten (1786-1870) tekende in 1840 de voorkant van de kerk met een ronde boog.
Het is mogelijk dat Bleuler die boog heeft aangezien voor een koepel. Opvallend is,
dat zowel het tuinhuis van dominee Faassen De Heer als Nieuw Soetenburgh zonneschermen
hebben. Links bij het strand is de armenbrug te zien. Waarschijnlijk is dit de gouache
een eerste versie. Voor een grote afbeelding klik op het schilderij. (Coll. Van-Ham.com)
en (Coll. Beeldbank Haags Gemeentearchief) |
 |
Deze gouache van Bleuler moet een
tweede versie zijn van "Vue de Scheveningen" Op het duin is nu het Paviljoen
Von Wied getekend, dat in 1827 was gebouwd en uit de schoorstenen van het Heerenlogement
komt rook. De gouache geeft een overzicht van de situatie, zoals deze van 1834 tot
1855 in de fantasie van de kunstaar heeft uitgezien. Merkwaardig is dat de zon in
het noorden ondergaat. (Coll. Helveticarch.ch) |
 |
Sigismond Himely tekende een nieuw
"Vue de Scheveningen, vers le bains de Mer" rond 1850. Hij copiëerde
de gouache van Johann Ludwig Bleuler, maar bracht enkele veranderingen aan. In de
verte is het paviljoen Von Wied te zien, dat in 1827 was gebouwd. De muur voor het
zomerverblijf Nieuw-Soetenburgh is duidelijk te zien en op het strand ligt een tweemaster.
Misschien verwijst die naar de verschrikkelijke storm in 1825. Op de voorgrond twee
visvrouwen en mannen. Waarschijnlijk hebben Bleuler en Himely inspiratie opgedaan
in afdruk van een staalgravure van de Duitser Georg Michael Kurz. Voor een grote
afbeelding klik op het schilderij. (Bron: Dutchbooks.nl) |
 |
Het is mogelijk dat Bleuler en Himely
inspiratie hebben opgedaan bij een afdruk van een staalgravure van de Duitser Georg
Michael Kurz. De afbeelding van het zicht op Scheveningen en de zee copiëerde
Kurz van een werk van Ludwig Rohbock. Rohbock tekende veel prentbriefkaarten, die
werden gebruikt voor staalgravures om ze te reproduceren. (Coll. Beeldbank Haags
Gemeentearchief) |
|
Bronnen: |
Johann Ludwig Bleuler op Wikipedia |
Vue de Scheveningen,
vers le bains de Mer van Johann Ludwig Bleuler |
Bruno van Straaten De R.K. kerk van de H. Antonius
Abt in de Keizerstraat te Scheveningen, 1840 |
Vue de Scheveningen, vers le bains de
Mer van Johann Ludwig Bleuler versie 2 |
Vue de Scheveningen vers les Bains de Mer van
Sigismond Himely |
Zicht op Scheveningen van Georg Michael Kurz |
|