Joseph Hartogensis
(1822-1865) |
Joseph Hartogensis werd geboren in
Den Bosch en had op jonge leeftijd al belangstelling voor de kunsten. Op 15 jarige
leeftijd kreeg hij zijn eerste schilderlessen van Dominicus Franciscus du Bois (1800-1840)
aan de Koninklijke Academie voor Kunst en Kunstnijverheid in Den Bosch. Na de dood
van zijn leraar vertrok hij naar Den Haag. In Den Haag werd hij leerling van Samuel
Verveer (1813-1876). In 1842 vertrok hij naar Kleef om daar leerling van Koekkoek
te worden. Vanaf de jaren '40 reisde Hartogensis op en neer tussen Nederland en het
buitenland. (Bron: Scriptie Jacqueline Eschenbach, Masterscriptie, Universiteit Utrecht) |
 |
Gezicht op Scheveningen, (Proefdruk),
1855. Bij het maken van een ets wordt vaak gebruik gemaakt van een tekening. Maar
een ets moet in spiegelbeeld worden gemaakt, anders wodt de voorstelling 'spiegelverkeerd'
afgedrukt. Dat is bij deze proefdruk gebeurd. Links op de achtergrond is het Stedelijk
Badhuis getekend en rechts de zeebadinrichting 'Zeerust' van A.E. Maas. (Coll. Rijksmuseum,
Amsterdam). (Klik voor een groter formaat op de afbeelding) |
 |
Door de ets om te draaien komen allen
gebouwen in de juiste richting en de juiste plaats te staan. Links achter het duin,
de zeebadinrichting 'Zeerust' van A.E. Maas. In het midden de 'Oude Kerk' van Scheveningen
met het schip in noord-oostelijke richting. Rechts van de kerk de koepel van Faassen
de Heer, die werd gebouwd in 1835. Boeven op het duin het Paviljoen Von Wied. Het
werd gebouwd in 1827 in opdracht van koning Willem I als verjaardagscadeau voor zijn
echtgenote koningin Frederica Louisa Wilhelmina van Pruisen. Helemaal rechts het
Stedelijk Badhuis. (Coll. Rijksmuseum, Amsterdam). (Klik voor een groter formaat
op de afbeelding) |
 |
Gezicht op Scheveningen. Ets op chine
collé, 1855 met links boven de signering. Op deze ets heeft Hartogensis veel
meer gras geëtst, dan op de proegdruk, maar ook nu staan alle gebouwen de verkeerde
kant op. (Coll. Rijksmuseum, Amsterdam). (Klik voor een groter formaat op de afbeelding) |
 |
Door de ets om te draaien komen alle
gebouwen weer in de juiste richting en plaats te staan, maar nu staat de signering
rechts boven en is door de omkering onleesbaar. (Coll. Rijksmuseum, Amsterdam). (Klik
voor een groter formaat op de afbeelding) |
 |
Trekpaarden bij vissersboten. Zinkets
op chine collé, 1857. Een groot aantal paarden trekt de bomschuit over rollers
op het strand. (Coll. Rijksmuseum, Amsterdam). (Klik voor een groter formaat op de
afbeelding) |
|
Bronnen: |
Joseph
Hartogensis (PDF Scriptie 11 Mb) |
Gezicht op Scheveningen Proefdruk |
Gezicht op Scheveningen. Ets op chine
collé |
Trekpaarden bij vissersboten |