Bernardus Johannes
Blommers (1845-1914) |
B.J. Blommers werd in Den Haag geboren
en studeerde samen met Willem Maris aan de Haagse Academie. Hij is voornamelijk gewaardeerd
voor zijn schilderijen met kinderen of vissersvolk op het strand van Scheveningen
of Katwijk. Echter in het begin van zijn carriere schilderde hij ook graag Vissersinterieurs.
Blommers ontving vele prijzen zowel in zijn vaderland als in het buitenland en was
een van de meest gewaardeerde en bekende schilders uit zijn tijd. In een hoek van
zijn atelier had hij een Vissers-interieur ingericht. In 1882 verhuisde hij naar
Scheveningen, waar hij een huis bouwde bij het strand. (Bron tekst: Artdumay.nl) |
Klik voor een
grotere afbeelding op de kleine. |
 |
 |
 |
1. Zicht op Scheveningen. |
2. Scheveningen dorp. |
3. Wachten op de terugkeer. |
 |
 |
 |
4. De vloot komt terug. |
5. Ophalen van de vangst. |
6. Wachten op vloot. |
 |
 |
 |
7. Sorteren van schol. |
8. Schol sorteren. |
9. Verdeling van de vis. |
 |
 |
 |
10. Visverkoopsters |
11. De vangst is binnen |
12. Sorteren van de vangst. |
 |
 |
 |
13. Vis sorteren. |
14. Verse zeevis sorteren. |
15. Dag vader. |
 |
 |
 |
16. Wachten op vader. |
17. Wachten op de terugkeer |
18. Vis verwerken. |
 |
 |
 |
19. Vis verwerken. |
20. Anna van der Toorn. |
21. Anna van der Toorn. |
 |
 |
 |
22. Anna van der Toorn. |
23. Ik ben zo terug |
24. Meisjes in duinen. |
 |
 |
 |
25. Breiende meisjes. |
26. Vissersvrouwen. |
27. Een gelukkig gezin. |
 |
 |
 |
28. Bootje varen. |
29. Kinderen in zee. |
30. Het bootje vaart. |
 |
 |
 |
31. Samen op een vlot. |
32. Pootje baden. |
33. Bootje varen. |
 |
 |
 |
34. De hond in zee. |
35. Bij broer op de rug. |
36. Garnalen vangen. |
 |
 |
 |
37. Een zeilwedstrijd. |
38. Scheepje zeilen. |
39. Eerste stapjes. |
 |
 |
 |
40. Schelpenvisser. |
41. Schelpenvisser. |
42. Schelpenvisser |
 |
 |
 |
43. Gastenboek Kurhaus |
44. Breiende vrouw met kind |
45. Schevenings meisje |
|
|
|
Bronnen: |
|
|
Bernardus Johannes
Blommers |
De overighe bronnen staan bij
de grote afbeeldingen. |
|
|
|