Terug naar Startpagina
Strandschilders 1600 - 1700
Anoniem
Hendrick van Anthonissen
Hendrick Avercamp
Floris Balthasars
Cornelis Beelt
Jan Beerstraten
Sybrand van Beest
Balthasar van Berckenrode
Jan de Bisschop
Pieter Bout
Jan van Call
Adriaen Coenen
Adriaen Collaert
Albert Cuyp
Benjamin Gerritsz Cuyp
Willem van Diest
Hendrick Dubbels
Cornelis Elandts
Jacob Esselens
Nicolaes van Geelkercken
Jacques de Gheyn II
Hendrick Goltzius
Jan van Goyen
Joris van der Haagen
Thomas Heeremans
Maerten Fransz. van der Hulst
Ludolf de Jongh
Adriaen van de Kabel
Jan van Kessel
Willem Kool
Paulus Lesire
Johannes Lingelbach
Johannes van Londerseel
Hendrick de Meijer
Klaes Molenaer
Adriaen van Nieulandt
Marcus en Wilem Ormea
Isaac van Ostade
Pièrre Philippe
Edgar Lievensz. van der Poel
Jan Porcellis
Hendrick Cornelisz. Pot
Salomon Rombouts
Salomon Ruysdael
Paulus Schut
Johan van Swieten
Adriaen van de Velde
Esaias van de Velde
Willem van de Velde (de Oude)
Willem van de Velde (de Jonge)
Adriaen van der Venne
Cornelis Verbeeck
Claes Visscher
Simon de Vlieger
Hendrick Cornelisz. Vroom
Cornelis van Wieringen
Adam Willaerts
Isaac Willaerts
Heerman Witmont
Philips Wouwerman
400 jaar Strandschilders
op Scheveningen
1600-1700
1700-1800
1800-1900 A t/m L
1800-1900 M t/m Z
1900-2000 A t/m L
1900-2000 M t/m Z
2000-heden
Muurschilderingen
Scheveningen op keramiek 1
Scheveningen op keramiek 2
Panorama's
Algemeen
Scheveningen toen en nu
Huifkarren op Scheveningen
Zeeslagen bij Scheveningen
Het kanon van Scheveningen
Boeken over Scheveningen
Links
Over de Website
Contact
 
   

Jacques de Gheyn II (1565-1629)
Jacques de Gheyn II (1565-1629)
De in 1565 in Antwerpen geboren Jacques de Gheyn II was tekenaar, graveur en schilder. Hij werd aanvankelijk opgeleid door zijn vader (De Gheyn I); vanaf 1585 ging hij in de leer bij Hendrick Goltzius in Haarlem. De Gheyns werk laat de overgang zien van het laat 16de-eeuwse maniërisme naar de meer naturalistische stijl uit het begin van de 17de eeuw. Van 1596 tot 1602 woonde hij in Leiden, waar hij samenwerkte met de humanist Hugo de Groot. De Groot voorzag De Gheyn van teksten voor zijn gravures. Van 1605 tot zijn dood woonde hij in Den Haag. Zijn werk viel in de smaak bij stadhouder prins Maurits, die hem veel opdrachten gaf. Ook werkte De Gheyn voor Maurits' opvolger prins Frederik Hendrik. In zijn zoon, Jacques de Gheyn III, had De Gheyn II een belangrijke navolger.
Zeilwagen van Simon Stevin getekend door Jacques de Gheyn in 1603
Jacques de Gheyn II, die er vermoedelijk zelf bij was, legde het spektakel in een tekening vast. Willem van Swanenburg graveerde De Gheyns ontwerp in drie koperplaten. De gravure, aangevuld met teksten in boekdruk en een illustratie in houtsnede, verscheen in 1603. Door deze prent van meer dan een meter breed kreeg Stevins uitvinding bekendheid. Toen De Gheyn de tekening maakte woonde hij in Leiden. (Coll. Rijksmuseum, Amsterdam). (Klik voor een groter formaat op de afbeelding)
 
Het Scheveningse strand heeft altijd een grote aantrekkingskracht uitgeoefend op de Haagse burgerij en bestuurders. Niet alleen om naar de zee te kijken, maar ook om paard te rijden en als speciale attractie te windzeilen.
In 1602 ontwierp Simon Stevin een kleine zeilwagen voor Prins Maurits. Na gebleken succes van dit prototype werd een grote zeilwagen gebouwd waarin volgens historische bronnen 28 mensen konden zitten. Over de snelheid van de zeilwagen lopen de cijfers op internet uiteen van 35 tot 50 km per uur. Het Latijnse opschrift bovenaan de prent meldt dat de zeilwagen van Prins Maurits in slechts twee uur de afstand van Scheveningen naar Petten, '14 Hollandse mijlen, elk een uur reizen', aflegde. (Rond 1600 werd volgens verschillende historische bronnen voor 1 Hollande mijl 1 uur gaans, ofwel 5355 meter gemeten. Dit zou 75 à 80 km. zijn geweest.)
Prins Maurits nodigde regelmatig ook buitenlandse diplomaten uit voor een zeilritje op het strand. Na het overlijden van Prins Maurits in 1625 is weinig meer bekend over het gebruik van de zeilwagen. Waarschijnlijk is de zeilwagen als museumstuk tot eind 18e eeuw bewaard gebleven in de Oude Kerk van Scheveningen.
Méér informatie over deze oude strandattractie kunt u vinden in:
zeilwagensimonstevin.pdf
Zeilwagen getekend door Joan Blaeu
De ets van Jacques Gheyn II is een inspiratiebron geweest van veel tekenaars en schilders. De cartograaf Joan Blaeu maakte in 1649 een ets, die spiegelverkeerd is afgedrukt. Links: (Coll. Beeldbank Haags Gemeentearchief). In later jaren werd dezelfde ets ingekleurd. Rechts: (Coll. Nederlands Scheepvaartmuseum). (Klik voor een groter formaat op de afbeelding)
Zeilwagen getekend door Claes Jansz. Visscher
Claes Jansz. Visscher tekende de grote en de kleine zeilwagen in 1612, links: (Coll. Museum Boijmans Van Beuningen) en een onbekende tekenaar maakte in 1858 een variant met fantasie-spaken in de wielen (rechts). Opvallend is dat op de oorspronkelijke ets van Jacques de Gheyn II de zeilwagens met wind uit het zuid-westen richting Katwijk zeilrijdt. Op afbeeldingen, die in de eeuwen erna zijn gemaakt zeilen de wagens allemaal met wind uit het noord-oosten richting Hoek van Holland. Rechts: (Coll. Beeldbank Haags Gemeentearchief). (Klik voor een groter formaat op de afbeelding)
De kleine zeilwagen van Simon Stevin als mallewagen.
In 1640 schilderde Hendrik Gerrritsz. Pot 1581-1757) de kleine zeilwagen. Flora, de bloemgodin, zit samen met drie mannen - die drinken en geld wegen - en vrouwen op de mallewagen. Haarlemse wevers hebben hun weefgerei weggegooid en volgen de wagen. Het lot van de wagen is op de achtergrond zichtbaar: het zal in de zee verdwijnen. (Coll. Frans Hals Museum, Haarlem). (Klik voor een groter formaat op de afbeelding)
 
Bronnen:
Jacques de Gheyn II op Wikipadia
Willem Isaacsz van Swanenburg
Simon Stevin op Wikipedia
De zeilwagen van Simon Stevin
De zeilwagen van S. Stevin
Afbeelding van de zeilwagen ontworpen door Simon Stevin
Zeilwagen door Claes Jansz. Visscher
De zeilwagen van S. Stevin
Flora's mallewagen