Terug naar Startpagina
Strandschilders 1600 - 1700
Anoniem
Hendrick van Anthonissen
Hendrick Avercamp
Floris Balthasars
Cornelis Beelt
Jan Beerstraten
Sybrand van Beest
Balthasar van Berckenrode
Jan de Bisschop
Pieter Bout
Jan van Call
Adriaen Coenen
Adriaen Collaert
Albert Cuyp
Benjamin Gerritsz Cuyp
Willem van Diest
Hendrick Dubbels
Cornelis Elandts
Jacob Esselens
Nicolaes van Geelkercken
Jacques de Gheyn II
Hendrick Goltzius
Jan van Goyen
Joris van der Haagen
Thomas Heeremans
Maerten Fransz. van der Hulst
Ludolf de Jongh
Adriaen van de Kabel
Jan van Kessel
Willem Kool
Paulus Lesire
Johannes Lingelbach
Johannes van Londerseel
Hendrick de Meijer
Klaes Molenaer
Adriaen van Nieulandt
Marcus en Wilem Ormea
Isaac van Ostade
Pièrre Philippe
Edgar Lievensz. van der Poel
Jan Porcellis
Hendrick Cornelisz. Pot
Salomon Rombouts
Salomon Ruysdael
Paulus Schut
Johan van Swieten
Adriaen van de Velde
Esaias van de Velde
Willem van de Velde (de Oude)
Willem van de Velde (de Jonge)
Adriaen van der Venne
Cornelis Verbeeck
Claes Visscher
Simon de Vlieger
Hendrick Cornelisz. Vroom
Cornelis van Wieringen
Adam Willaerts
Isaac Willaerts
Heerman Witmont
Philips Wouwerman
400 jaar Strandschilders
op Scheveningen
1600-1700
1700-1800
1800-1900 A t/m L
1800-1900 M t/m Z
1900-2000 A t/m L
1900-2000 M t/m Z
2000-heden
Muurschilderingen
Scheveningen op keramiek 1
Scheveningen op keramiek 2
Panorama's
Algemeen
Scheveningen toen en nu
Huifkarren op Scheveningen
Zeeslagen bij Scheveningen
Het kanon van Scheveningen
Boeken over Scheveningen
Links
Over de Website
Contact
 
   

Cornelis Verbeeck (ca. 1590- na 1637)
 
Schilder en tekenaar van marines en strandgezichten uit Haarlem. Hij was beïnvloed door Cornelisz Vroom. Enkele werken van hem hangen in de National Gallery of Art in Londen.
Cornelis was wel familie van Jan Symonsz Torrentius (Verbeeck); ging op 6-12-1609 in ondertrouw met Anna Pietersdr., een lidmaat van de Hervormde kerk. Zij kregen vier kinderen (1 zoon en 3 dochters) Hoewel de zoon ook schilder geworden zou zijn is over diens hoedanigheid verder niets te vinden. Verbeeck was veelvuldig betrokken bij vechtpartijen, vandaar zijn bijnaam Smit (smijten)
Het Haags Historisch Museum is in het bezit van dit werk dat mogelijk kan worden toegeschreven aan Cornelis Verbeeck. Op de prentbriefkaart van dit schilderij van het Haags Historisch Museum staat: Onbekende kunstenaar/ Aankomst van de eerste haringjagers te Scheveningen, ca 1618, olieverfpaneel, 33x63 cm /Collectie Haags Historisch Museum /Art Unlimited 1988. (Klik voor een groter formaat op de afbeelding)
Op het schilderij is een versierde pink geschilderd met dansende mensen voor de boot. In de mast hangt een ton en in de boot liggen 3 vaten. Liggende vaten zijn in de 17e eeuw in het algemeen liggende biervaten. Voor het schip met biervaten wordt gedanst op de muziek van de doedelzak- en een vioolspeler op de achtersteven van de pink. Waarschijnlijk is de pink, de oudste geschilderde strandtent op het strand van Scheveningen, waar bezoekers 400 jaar geleden naar toe gingen om een feestje te vieren. Misschien hing het feestje samen met de binnenkomst van de haringjagers. In de toren van de Oude Kerk van Scheveningen hangt een wimpel, hetgeen duidt op een feestelijke dag, maar misschien lag de bierpink ofwel ZUIPSCHUIT*, wel vaker op het strand. Het is een vrolijk tafereeltje. De man op de pink tapt een grote bierpul vol. In de hoek bij het houten hutje, doet iemand zijn behoefte, terwijl rechts op de voorgrond iemand in een ton is gevallen. Achter de man ligt een vismand op het strand. Door het zeil op de pink steekt het hoofd van iemand die teveel heeft gedronken. Op de achtergrond loopt een man met een mand op zijn rug via het Schuitengat naar het dorp. (Klik voor een groter formaat op de afbeelding)
*) Koos Rauws bedacht het woord ZUIPSCHUIT voor de bierpink en misschien komt het woord daar wel vandaan. Mensen gingen op het strand naar een schuit om te zuipen en werden daarna in dronken staat uitgescholden voor zuipschuit.
Visafslag op het strand bij Petten (vanuit het noorden) olieverf op paneel, 41,5x92 cm Particuliere collectie, voorheen kunsthandel Rob Kattenburg, 'De wereld van het schip', Amsterdam. Afbeelding uit: Hollandse stranden in de Gouden Eeuw, Katwijks Museum, 2004 (Klik voor een groter formaat op de afbeelding)
Ook op dit schilderij is een versierde feestboot te zien. Tegen het duin liggen een man en een vrouw te vrijen, terwijl de toeschouwers daarboven naar hen wijzen.Voor de boot op de voorgrond staat een muzikant met een trom voor de buik, terwijl hij op een viooolspeelt. Achter de boot op de voorgrond staan enkele hoge heren te kijken naar de dansende man en vrouw. (Klik voor een groter formaat op de afbeelding)
 
Bronnen:
Cornelis Verbeeck op Wikipedia
Cornelis Verbeeck
Haags Historisch Museum
Hollandse stranden in de Gouden Eeuw, Katwijks Museum, 2004