Terug naar Startpagina
Strandschilders 1600 - 1700
Anoniem
Hendrick van Anthonissen
Hendrick Avercamp
Floris Balthasars
Cornelis Beelt
Jan Beerstraten
Sybrand van Beest
Balthasar van Berckenrode
Jan de Bisschop
Pieter Bout
Jan van Call
Adriaen Coenen
Adriaen Collaert
Albert Cuyp
Benjamin Gerritsz Cuyp
Willem van Diest
Hendrick Dubbels
Cornelis Elandts
Jacob Esselens
Nicolaes van Geelkercken
Jacques de Gheyn II
Hendrick Goltzius
Jan van Goyen
Joris van der Haagen
Thomas Heeremans
Maerten Fransz. van der Hulst
Ludolf de Jongh
Adriaen van de Kabel
Jan van Kessel
Willem Kool
Paulus Lesire
Johannes Lingelbach
Johannes van Londerseel
Hendrick de Meijer
Klaes Molenaer
Adriaen van Nieulandt
Marcus en Wilem Ormea
Isaac van Ostade
Pièrre Philippe
Edgar Lievensz. van der Poel
Jan Porcellis
Hendrick Cornelisz. Pot
Salomon Rombouts
Salomon Ruysdael
Paulus Schut
Johan van Swieten
Adriaen van de Velde
Esaias van de Velde
Willem van de Velde (de Oude)
Willem van de Velde (de Jonge)
Adriaen van der Venne
Cornelis Verbeeck
Claes Visscher
Simon de Vlieger
Hendrick Cornelisz. Vroom
Cornelis van Wieringen
Adam Willaerts
Isaac Willaerts
Heerman Witmont
Philips Wouwerman
400 jaar Strandschilders
op Scheveningen
1600-1700
1700-1800
1800-1900 A t/m L
1800-1900 M t/m Z
1900-2000 A t/m L
1900-2000 M t/m Z
2000-heden
Muurschilderingen
Scheveningen op keramiek 1
Scheveningen op keramiek 2
Panorama's
Algemeen
Scheveningen toen en nu
Huifkarren op Scheveningen
Zeeslagen bij Scheveningen
Het kanon van Scheveningen
Boeken over Scheveningen
Links
Over de Website
Contact
 
   

Adam Willaerts (1577-1664)
Adam Willaerts legde zich toe op het schilderen van stads-, zee- en strandgezichten. Zijn composities in Vlaamse stijl zijn verhalend en fantasievol en volgen doorgaans de traditionele schilderij-indeling. Een evenwichtige verhouding tussen voorgrond, middenplan en achtergrond typeert zijn werk, evenals een traditioneel kleurenpalet en een schematische weergave van golven. Hij bleef die stijl trouw, ook toen het zeegezicht in Holland sterk evolueerde in de richting van een meer naturalistische uitbeelding van de zee en de schepen die erop voeren. (Bron: Wikipedia.org)
Adam Willaerts dateerde dit schilderij met 1616. De kerk in de verte links lijkt op de Oude Kerk van Scheveningen. Op een hoog duin staat een vuurbaken. Op de kust op de achter- en voorgrond liggen pinken. Een kar met paard staat te wachten, terwijl een man een paal brengt om de pink over op het strand te trekken. Rechts bij de branding is een voorbeeld van 'vrouwenspoelerij' uitgebeeld en zoekt een man met een schepnet naar schelpen. Op zee zeilen twee Nederlandse en een Spaans schip, waarbij dit laatste vanaf het voorste schip, onder vuur wordt genomen. Het zijn zeer voorname burgers, die naar het strand zijn gekomen. Misschien om naar de grote vissen te kijken. Tussen de vissers en de voorname man liggen twee vissen van elk ongeveer 2 meter. Het zou kabeljauw kunnen zijn, die in de Noordzee ongeveer 2 meter kan worden. De kleding van de voorname mannen en vrouwen waren in 1616 grote mode. (Coll. Prince of Lichtenstein, Vaduz). (Klik voor een groter formaat op de afbeelding)
Een gestrande potvis tussen Scheveningen en Katwijk met veel nieuwgierigen. Op 20 of 21 januari 1617 strandde een potvis. Schilderij van Adam Willaerts. (Coll. New Bedford Whaling Museum, New Bedford, Massachusetts, U.S.A.). (Klik voor een groter formaat op de afbeelding)
Een gestrande potvis tussen Scheveningen en Katwijk met elegant geklede nieuwgierigen. Op 20 of 21 januari 1617 strandde een potvis. Schilderij van Esaias van de Velde. (Coll. New Bedford Whaling Museum, New Bedford, Massachusetts, U.S.A.). (Klik voor een groter formaat op de afbeelding)
Modieus geklede kijkers bij een gestrande potvis tussen Scheveningen en Katwijk . Op 20 of 21 januari 1617 strandde een potvis. Schilderij van Esaias van de Velde. (Coll. New Bedford Whaling Museum, New Bedford, Massachusetts, U.S.A.). (Klik voor een groter formaat op de afbeelding)
'Voorname vrijage' luidt de titel van dit doek van Willem Buytewech, het enige schilderij van deze Rotterdamse schilder (die enige tijd in Haarlem werkte) in de collectie van het Rijksmuseum. Het draait bij dit modieus geklede gezelschapje dan ook om de liefde. Het rechter paar heeft elkaar al gevonden, bij het linker lijkt de vrijage nog niet helemaal beklonken. Het is niet meteen duidelijk waar deze stellen zich bevinden. Eerst lijkt het in een interieur, maar bij beter kijken zie je een tralieraam en een begroeide fontein: de scène moet dus wel buiten plaatsvinden, op een terras.
Ook de dames zijn elegant gekleed volgens de laatste mode. De rechter vrouw pronkt met haar zijden onderrok en het prachtig geborduurde lijfje. Haar kleding heeft een mooie oranjerode kleur. Opvallend is de omhoogstaande kraag van fijn bewerkt wit kant. Ook het lange taillekoord was een modeverschijnsel voor vrouwen. Er hingen vaak sleutels aan, een schaartje of - zoals hier - een naaldenkoker: symbolen voor de deugdzame huisvrouw! Sommige delen, zoals de kanten kraag en het lijfje van de jurk, zijn heel precies geschilderd. Andere stukken stof zijn met een brede, zichtbare penseelstreek geschilderd, zoals het onderste gedeelte van de rok. Die vlotte toets doet denken aan het werk van Frans Hals. De zittende vrouw probeert de jongeman te verleiden door hem rozenknoppen aan te bieden. Hij keert zich van haar af en legt zijn hand op de kop van zijn hond, zijn wijze leidsman. Met deze jongen zal het wel goed aflopen. Het andere stel kiest voor de lichtzinnige liefde: de handschoenen ñ een symbool van het huwelijk ñ laten ze op de grond liggen. (Coll. Rijksmuseum, Amsterdam). (Klik voor een groter formaat op de afbeelding)
Dit schilderij van Adam Willaerts is waarschijnlijk gemaakt tussen 1635 en 1640. Enkele jongelieden kegelen boven op het duin. In het midden staan 9 kegels. De kegelaar heeft zijn zwaard en hoed op de grond gelegd en staat klaar om ze alle 9 om te gooien. Tussen de twee mannen an de linkerkant is een pink op het strand te zien. In de verte zeilt een groot schip. (Coll. Detroit Institute of Arts). (Klik voor een groter formaat op de afbeelding)
Thomas de Keyser - De compagnie van kapitein Allaart Cloeck, 1632. (Bron: Wikipedia.org). (Klik voor een groter formaat op de afbeelding)
Vissers trekken hun boot op het strand met op de achtergrond Nederlandse oorlogsschepen, die de Nederlandse vissrsvloot beschermde tegen aanvallen van piraten en Spanjaarden. (Coll. The Metropolitan Museum of Art, New York). (Klik voor een groter formaat op de afbeelding)
 
Bronnen:
Adam Willaerts op Wikipedia
Kustlandschap 1616
Een gestrande potvis
Voorname vrijage
Fashion in the 17th Century op Wikipedia
Kegelspel
De compagnie van kaptein Allaart Cloeck
Vissers trekken hun boot op het strand
 

   
     

 

   
file:///Documenten%20Chris%20/websites2016/scheveningentoenennu.nl/strandschilders/16001700/willaerts/2willaertswalvis/index.html