Adam Willaerts
(1577-1664) |
Adam Willaerts legde zich toe op
het schilderen van stads-, zee- en strandgezichten. Zijn composities in Vlaamse stijl
zijn verhalend en fantasievol en volgen doorgaans de traditionele schilderij-indeling.
Een evenwichtige verhouding tussen voorgrond, middenplan en achtergrond typeert zijn
werk, evenals een traditioneel kleurenpalet en een schematische weergave van golven.
Hij bleef die stijl trouw, ook toen het zeegezicht in Holland sterk evolueerde in
de richting van een meer naturalistische uitbeelding van de zee en de schepen die
erop voeren. (Bron: Wikipedia.org) |
|
Adam Willaerts dateerde dit schilderij
met 1616. De kerk in de verte links lijkt op de Oude Kerk van Scheveningen. Op een
hoog duin staat een vuurbaken. Op de kust op de achter- en voorgrond liggen pinken.
Een kar met paard staat te wachten, terwijl een man een paal brengt om de pink over
op het strand te trekken. Rechts bij de branding is een voorbeeld van 'vrouwenspoelerij'
uitgebeeld en zoekt een man met een schepnet naar schelpen. Op zee zeilen twee Nederlandse
en een Spaans schip, waarbij dit laatste vanaf het voorste schip, onder vuur wordt
genomen. Het zijn zeer voorname burgers, die naar het strand zijn gekomen. Misschien
om naar de grote vissen te kijken. Tussen de vissers en de voorname man liggen twee
vissen van elk ongeveer 2 meter. Het zou kabeljauw kunnen zijn, die in de Noordzee
ongeveer 2 meter kan worden. De kleding van de voorname mannen en vrouwen waren in
1616 grote mode. (Coll. Prince of Lichtenstein, Vaduz). (Klik voor een groter formaat
op de afbeelding) |
|
Een gestrande potvis tussen Scheveningen
en Katwijk met veel nieuwgierigen. Op 20 of 21 januari 1617 strandde een potvis.
Schilderij van Adam Willaerts. (Coll. New Bedford Whaling Museum, New Bedford, Massachusetts,
U.S.A.). (Klik voor een groter formaat op de afbeelding) |
|
Een gestrande potvis tussen Scheveningen
en Katwijk met elegant geklede nieuwgierigen. Op 20 of 21 januari 1617 strandde een
potvis. Schilderij van Esaias van de Velde. (Coll. New Bedford Whaling Museum, New
Bedford, Massachusetts, U.S.A.). (Klik voor een groter formaat op de afbeelding) |
|
Modieus geklede kijkers bij een
gestrande potvis tussen Scheveningen en Katwijk . Op 20 of 21 januari 1617 strandde
een potvis. Schilderij van Esaias van de Velde. (Coll. New Bedford Whaling Museum,
New Bedford, Massachusetts, U.S.A.). (Klik voor een groter formaat op de afbeelding) |
|
'Voorname vrijage' luidt de titel
van dit doek van Willem Buytewech, het enige schilderij van deze Rotterdamse schilder
(die enige tijd in Haarlem werkte) in de collectie van het Rijksmuseum. Het draait
bij dit modieus geklede gezelschapje dan ook om de liefde. Het rechter paar heeft
elkaar al gevonden, bij het linker lijkt de vrijage nog niet helemaal beklonken.
Het is niet meteen duidelijk waar deze stellen zich bevinden. Eerst lijkt het in
een interieur, maar bij beter kijken zie je een tralieraam en een begroeide fontein:
de scène moet dus wel buiten plaatsvinden, op een terras.
Ook de dames zijn elegant gekleed volgens de laatste mode. De rechter vrouw pronkt
met haar zijden onderrok en het prachtig geborduurde lijfje. Haar kleding heeft een
mooie oranjerode kleur. Opvallend is de omhoogstaande kraag van fijn bewerkt wit
kant. Ook het lange taillekoord was een modeverschijnsel voor vrouwen. Er hingen
vaak sleutels aan, een schaartje of - zoals hier - een naaldenkoker: symbolen voor
de deugdzame huisvrouw! Sommige delen, zoals de kanten kraag en het lijfje van de
jurk, zijn heel precies geschilderd. Andere stukken stof zijn met een brede, zichtbare
penseelstreek geschilderd, zoals het onderste gedeelte van de rok. Die vlotte toets
doet denken aan het werk van Frans Hals. De zittende vrouw probeert de jongeman te
verleiden door hem rozenknoppen aan te bieden. Hij keert zich van haar af en legt
zijn hand op de kop van zijn hond, zijn wijze leidsman. Met deze jongen zal het wel
goed aflopen. Het andere stel kiest voor de lichtzinnige liefde: de handschoenen
ñ een symbool van het huwelijk ñ laten ze op de grond liggen. (Coll. Rijksmuseum,
Amsterdam). (Klik voor een groter formaat op de afbeelding) |
|
Dit schilderij van Adam Willaerts
is waarschijnlijk gemaakt tussen 1635 en 1640. Enkele jongelieden kegelen boven op
het duin. In het midden staan 9 kegels. De kegelaar heeft zijn zwaard en hoed op
de grond gelegd en staat klaar om ze alle 9 om te gooien. Tussen de twee mannen an
de linkerkant is een pink op het strand te zien. In de verte zeilt een groot schip.
(Coll. Detroit Institute of Arts). (Klik voor een groter formaat op de afbeelding) |
|
Thomas de Keyser - De compagnie van
kapitein Allaart Cloeck, 1632. (Bron: Wikipedia.org). (Klik voor een groter formaat
op de afbeelding) |
|
Vissers trekken hun boot op het strand
met op de achtergrond Nederlandse oorlogsschepen, die de Nederlandse vissrsvloot
beschermde tegen aanvallen van piraten en Spanjaarden. (Coll. The Metropolitan Museum
of Art, New York). (Klik voor een groter formaat op de afbeelding) |
|
Bronnen: |
Adam Willaerts op Wikipedia |
Kustlandschap 1616 |
Een gestrande potvis |
Voorname vrijage |
Fashion in the 17th Century op Wikipedia |
Kegelspel |
De compagnie van
kaptein Allaart Cloeck |
Vissers trekken hun boot op het strand |
|